Pracę nad wielką drogową inwestycją zbliżają się do półmetka
Obwodnica Katowic gotowa już w 40% informuje Rynek Infrastruktury. Jest to jeden z najważniejszych węzłów drogowych w całej Polsce. Prace polegają na rozbudowie drogi krajowej nr 81 od autostrady A4 do skrzyżowania z drogą krajową nr 86. Inwestycję prowadzi konsorcjum, którego liderem pozostaje polska firma NDI z siedzibą w Sopocie. Jednym z najważniejszych elementów nowej obwodnicy będą liczne bezkolizyjne węzły drogowe, które upłynnią ruch w całej gęsto zabudowanej i zaludnionej aglomeracji śląsko-dąbrowskiej. Inwestycja znacząco wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w tym rejonie.
Obwodnica Katowic odciąży południe Polski
– Dzięki inwestycji nastąpi oddzieleniu ruchu tranzytowego od wewnątrzmiejskiego, dlatego po jej zakończeniu będzie się jeździło płynniej, bez zatorów. To największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod katowickim rondem, która podniosła znacząco komfort podróżowania przez Śródmieście Katowic – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic dla Rynku Infrastruktury. – Podobnie będzie na Giszowcu, choć dziś jeszcze obserwujemy w tym miejscu zaawansowane prace budowlane, które powodują zmiany w organizacji ruchu. Dlatego dziękujemy katowiczanom i mieszkańców metropolii za wyrozumiałość i cierpliwość w tej sprawie – cytuje za prezydentem Katowic branżowy portal. Włodarz stolicy województwa śląskiego podkreśla, że poprawa będzie odczuwalna już w tym roku. Wszystko stanie się, gdy ponownie otwarty zostanie zjazd z A4 na drogę krajową nr 86 w kierunku Tychów.
Ogromna inwestycja zmieni oblicze Katowic. Droga krajowa nr 86 to jedna z najbardziej zatłoczonych tras w całej Polsce, dziennie pokonuje ją nawet 55 tysięcy pojazdów. Obwodnica Katowic obejmie rozbudowę ul. Pszczyńskiej i ul. 73 Pułku Piechoty. Na skrzyżowaniu tych dwóch ulic, które są ciągami odpowiednio DK86 i 81 powstaną bezkolizyjne węzły. Zmodernizowany zostanie także istniejący już węzeł Kolista.
Po przebudowie powstaną dwa ogromne węzły drogowe, które będą rozprowadzały ruch tranzytowy w kierunku Tychów i południowej granicy oraz w kierunku Łodzi i Gdańska. Zmodernizowany zostanie także zostanie obecnie istniejący węzeł, z nowej obwodnicy będzie można wjechać w katowickie dzielnice Giszowiec i Murcki. Inwestycja znacząco poprawi wydolność transportową nie tylko Katowic i aglomeracji śląsko-dąbrowskiej, ale całej południowej Polski.
Obwodnica musi być dostępna dla mieszkańców
Jak podaje Rynek Infrastruktury, aktualnie budowane są nasypy i konstrukcje drogowe. Prowadzone są również prace bitumiczne, układane krawężniki oraz warstwy podbudowy. Jak szacują budowniczowie na chwilę obecną prace osiągnęły 40% swojego zaawansowania. Prócz tego co związane bezpośrednio z budową nowej obwodnicy, na trasie trwają inne inwestycje - przebudowywana jest sieć wodociągowa, gazownicza, ciepłownicza czy energetyczna. Jak podkreśla branżowy portal, prace są przeprowadzane przy zachowaniu niesamowitej precyzji, ponieważ toczą się w bardzo gęsto zabudowanym i zaludnionym terenie. Najmniejszy błąd może skutkować tragedią.
Jak mówią wykonawcy, podczas budowy nowej obwodnicy natrafiają na niezawarte w planach podziemne kable i inne rodzaje uzbrojenia terenu. To wszystko musi być przeprojektowywane na bieżąco. Dodatkowo, jak zwraca uwagę portal Rynek Infrastruktury, cały czas musi zostać zachowany dostęp do komunikacji miejskiej dla mieszkańców, czy przejść dla pieszych. Prace są niesamowitym przedsięwzięciem planistyczno-logistycznym. Wartość inwestycji to prawie ćwierć miliarda złotych.