Opóźniony lub odwołany lot? Poznaj swoje prawa do odszkodowania
Opóźniony lub odwołany lot może przytrafić się każdemu pasażerowi. Taka sytuacja nie należy do najprzyjemniejszych i wywołuje wiele stresu. Warto jednak pamiętać, jakie prawa przysługują w takim przypadku i jak skutecznie ubiegać się o odszkodowanie. W niniejszym artykule przedstawimy kroki, które należy podjąć, aby dochodzić swoich praw.
Co mówią przepisy?
Problemy z lotem mogą przytrafić się każdemu pasażerowi. Trwa okres wakacyjnych wyjazdów, więc warto wiedzieć, jakie mamy prawa, gdy spotka nas taka sytuacja. Prawo Unii Europejskiej jasno wskazuje, że w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu pasażerowi należy się odszkodowanie.
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawia wspólne zasady dotyczące odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub dużego opóźnienia lotów.
Przepisy UE chronią prawa pasażerów lotniczych, a linie lotnicze są zobowiązane do ich przestrzegania. Jeśli masz jakiekolwiek problemy, skonsultuj się z przewoźnikiem lub specjalistą ds. odszkodowań.
Kiedy przysługuje nam odszkodowanie?
Opóźnienie lotu:
-
Jeśli lot jest opóźniony o co najmniej 3 godziny, pasażerowie mają prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy.
Pasażerom przysługuje również prawo do opieki, w tym posiłki i napoje odpowiednie do czasu oczekiwania, dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile oraz zakwaterowanie w hotelu i transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania, jeśli konieczny jest nocleg.
Odwołanie lotu:
-
W przypadku odwołania lotu pasażerowie mają prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu, a zmianą trasy do miejsca docelowego.
Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu co najmniej 14 dni przed planowanym wylotem, jeśli zaoferowano mu alternatywny lot o podobnym rozkładzie, lub jeśli odwołanie było wynikiem nadzwyczajnych okoliczności.
Nadzwyczajne okoliczności:
Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli opóźnienie lub odwołanie było wynikiem nadzwyczajnych okoliczności, które były poza kontrolą linii lotniczych. Do takich okoliczności zaliczają się między innymi:
- Ekstremalne warunki pogodowe
- Zamachy terrorystyczne
- Strajki pracowników lotnisk lub kontrolerów ruchu lotniczego
- Problemy techniczne niezależne od linii lotniczej
Jak dochodzić odszkodowania?
- Zachowaj dokumenty: Przechowuj bilety, karty pokładowe i wszelką korespondencję otrzymaną od linii lotniczej dotyczącą opóźnienia lub odwołania lotu
- Zgłoś roszczenie: Skontaktuj się z linią lotniczą, przedstaw swoje roszczenie o odszkodowanie, dołączając kopie wszystkich istotnych dokumentów. Opisz sytuację i podaj powód, dla którego domagasz się odszkodowania.
- Skorzystaj ze wsparcia: Jeśli linia lotnicza odmawia wypłaty odszkodowania, zwróć się do firm specjalizujących się w prawie lotniczym jak polska firma AirCashBack , która od 11 lat skutecznie pomaga w dochodzeniu roszczeń.
Opóźniony lub odwołany lot może być stresującym doświadczeniem, ale znajomość swoich praw pomoże złagodzić skutki tej sytuacji. Prawo Unii Europejskiej jasno określa, że pasażerowie mają prawo do odszkodowania i opieki w takich przypadkach. Pamiętaj, aby zawsze zachować dokumenty podróży i wiedzieć, jakie kroki podjąć, aby dochodzić swoich praw. Dzięki temu będziesz lepiej przygotowany na wszelkie nieprzewidziane okoliczności w trakcie podróży.
Niestety linie lotnicze często odmawiają wypłaty odszkodowania na rzecz indywidualnych pasażerów. W takiej sytuacji wsparcie firmy specjalizującej się w dochodzeniu odszkodowań za loty jest wskazane.Warto wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję:
https://aircashback.com/porownaj-oferty