Nacjonalizacja mediów w Polsce wystartowała. Orlen przejmuje duże medium
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Kiedy po raz pierwszy pojawił się pomysł nacjonalizacji polskich mediów
-
Czemu PKN Orlen zdecydował się na zakup Polska Press
-
Jak decyzję o sprzedaży tłumaczy dotychczasowy właściciel
Nacjonalizacja mediów w Polsce nabiera tempa
Prawo i Sprawiedliwość o nacjonalizacji mediów mówiło już w lipcu tego roku, tuż po wygranych wyborach prezydenckich przez Andrzeja Dudę. Jednym z pierwszych, który rzucił hasło repolonizacji mediów był Zbigniew Ziobro , prokurator generalny i minister sprawiedliwości.
- Nie powinno być tak, że część mediów staje się tak naprawdę sztabem wyborczym jednego z konkurentów ; nie możemy udawać, że tego nie widzimy - mówił latem. Eksperci twierdzili, że nie są pewni tego, kto miałby wykupić zagraniczne podmioty medialne obecne na polskim rynku, ale jak się okazuje, taki podmiot się znalazł i jest nim państwowa Grupa Orlen .
_- _Przejmujemy wydawnictwo @Polska_Press. Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład Grupy. Pozwoli nam to skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzia big data. To kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej__ - poinformował na swoim Twitterze Daniel Obajtek, prezes Grupy Orlen.
Orlen nie próżnuje w kwestii nacjonalizacji mediów w Polsce i już wydaje komunikat prasowy świadczący o tym, że decyzji nie da się cofnąć. "PKN ORLEN rozszerza działalność w obszarze mediowym. Akwizycja jednej z największych grup wydawniczych w Polsce, w połączeniu z wykorzystaniem kompetencji i potencjału agencji mediowej Sigma Bis oraz spółki Ruch, umożliwi Koncernowi stworzenie elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej oferty, która znacząco poprawi satysfakcję klientów " - napisano w komunikacie.
Dzięki nacjonalizacji mediów przez Orlen i przejęciu Polska Press, państwowa spółka zyska dostęp do ok. 17,4 mln użytkowników internetu oraz, jak tłumaczy, pozyska nowych klientów . Czy aby na pewno tutaj o klientów chodzi? Odrębnego zdania są dziennikarze , jednakże Orlen nie komentuje tych spostrzeżeń.
Orlen przyczynia się do nacjonalizacji mediów
- Z kolei dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy ORLEN, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN ORLEN do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej - mówi cytowany komunikacie Obajtek.
Orlen do realizowania planu nacjonalizacji mediów wybrał sobie świetny kąsek, gdyż wydawca Polski Press osiągnął w 2019 r. przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł . Co więcej, posiada pod swoimi skrzydłami 20 dzienników lokalnych oraz 120 tygodników regionalnych, jednakże to nie wszystko. Polska Press posiada także 500 witryn internetowych, a czasopisma Grupy funkcjonują w 15 z 16 województw w kraju.
- W celu lepszego zarządzania bazą klientów i szybszej odpowiedzi na ich potrzeby, na przeniesienie kompetencji sprzedażowych do wewnątrz organizacji zdecydował się m.in. Walmart - jeden z największych sprzedawców detalicznych na świecie. W 2019 r. również PepsiCo uznała, że pozyskiwanie danych będzie kluczowe dla rozwoju firmy i zbudowała własne kompetencje planowania mediów - wskazuje Orlen w komunikacie.
W sprawie zabrała głos także rzecznik prasowa Polska Press, która w oświadczeniu przesłanym do PAP poinformowała, że Orlen już 7 grudnia podpisał przedwstępną umowę na nabycie grupy od HKM GmbH . Przejąć ma 100 proc. udziałów w grupie medialnej.
- Verlagsgruppe Passau w ciągu ostatnich dwóch dekad stworzyła jedną z największych firm medialnych w Polsce . Zdecydowaliśmy się na sprzedaż ze względów strategicznych. Transakcja pozwoli nam kontynuować realizację strategii rozwoju, którą zapoczątkowaliśmy w ostatnich latach, w szczególności w Niemczech - powiedział cytowany w komunikacie Alexander Diekmann, dyrektor zarządzający i udziałowiec Verlagsgruppe Passau.