Orlen zainwestuje w Gdańsku dwa miliardy złotych. Powstaną kluczowe inwestycje
Grupa PKN Orlen poinformowała, że w Gdańsku powstaną dwie inwestycje, na które spółka przeznaczy łącznie dwa miliardy złotych. Pierwsza z nich to terminal do obsługi jednostek morskich, a druga (realizowana od 2021 roku) — instalacja HBO, czyli tzw. Hydrokrakingowy Blok Olejowy. Zdaniem Daniela Obajtka, prezesa Zarządu PKN ORLEN, jest to wkład spółki w budowę bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Orlen chce większej niezależności
W komunikacie spółki czytamy, że na nabrzeżu gdańskiej rafinerii powstanie terminal do obsługi jednostek morskich. Od 2025 roku pozwoli on na przeładunek ponad miliona ton produktów takich jak oleje bazowe, paliwa żeglugowe i biododatki do paliw. Na poczet realizacji tej inwestycji PKN Orlen przeznaczy pół miliarda złotych.
Z kolei 1,4 mld złotych to wartość projektu już powstającej instalacji HBO, czyli tzw. Hydrokrakingowego Bloku Olejowego. W ciągu roku ma on produkować 400 tys. ton olejów oraz dziesiątki tysięcy ton półproduktów paliwowych. Dzięki ten inwestycji PKN Orlen chce poprawić ekonomikę przerobu ropy naftowej.
Dotrzymujemy słowa. Przejęliśmy Lotos żeby w niego inwestować. Za 2 mld zł budujemy w Gdańsku nie tylko instalację nowoczesnych olejów bazowych, ale też morski terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle. Dzięki niemu gdański zakład będzie w stanie eksportować produkty na cały świat — zakomunikował Daniel Obajtek na swoim koncie na Twitterze.
Gigantyczna inwestycja w morski terminal przeładunkowy otwiera przed gdańską rafinerią dostęp do nowych rynków. Od 2025 r. będziemy przeładować tu ponad milion ton produktów paliwowych rocznie. To realny wkład Grupy ORLEN w budowę bezpieczeństwa energetycznego Polski pic.twitter.com/HLKXZwHTIS
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) January 20, 2023
W komunikacie spółki prezes PKN Orlen dodał również, że rozwój własnej infrastruktury pozwoli uniezależnić się od partnerów zewnętrznych, co z kolei przełoży się na oszczędności w obszarze logistyki.
Co jeszcze wiemy o planowanej inwestycji w terminal przeładunkowy?
PKN Orlen informuje, że docelowe moce terminalu mają w najbliższych latach wynieść nawet dwa miliony ton produktów w ciągu roku. Celem inwestycji jest zwiększenie rentowności i bezpieczeństwa dostaw biokomponentów do produkcji paliw, a także poprawa transportu produktów wytwarzanych w gdańskiej rafinerii.
Poza tym terminal ma też odciążyć działającą na terenie zakładu bocznicę kolejową (obecnie to za jej pośrednictwem odbywa się transport produktów pomiędzy rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.
Przed nami kolejne wyzwanie inżynierskie — projekt o wysokim stopniu skomplikowania, bardzo zaawansowany technologicznie. Prace realizujemy w newralgicznym punkcie, jakim jest teren gdańskiej rafinerii. Wymaga to od nas bardzo precyzyjnego planowania pracy i realizacji robót z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa — podkreśliła Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu Grupy NDI w komunikacie PKN Orlen (sopocka grupa NDI stoi na czele konsorcjum firm, które odpowiada za wykonanie inwestycji).