Oszustwo na Facebooku. Złodzieje danych podszywają się pod Pocztę Polską
Wydano ostrzeżenie przed nowym atakiem realizowanym za pośrednictwem Facebooka. Atakujący wykupili reklamę treści, w których - podszywając się pod Pocztę Polską - przekonują, że trwa wyprzedaż nieodebranych przesyłek. Zaledwie za 9 zł można nabyć pozostawione paczki. Oczywiście jest to kłamstwo.
Oszustwo na Facebooku
CSIRT przy Komisji Nadzoru Finansowego opublikował ostrzeżenie przed kolejnym już w ostatnich dniach oszustwem szerzącym się za pośrednictwem Facebooka. Medium stało się już w zasadzie domyślne dla działalności cyberprzestępczej, przez co odbiór tamtejszych treści pochodzących spoza grona naszych znajomych i listy polubionych stron czy grup jest proszeniem się o kłopoty.
W przypadku Facebooka naprawdę warto rozważyć korzystanie z rozszerzeń do przeglądarek ściśle blokujących reklamy i śledzenie, jak uBlock czy Privacy Badger. Dostępne są one dla wszystkich najpopularniejszych przeglądarek internetowych. Po ich zainstalowaniu możemy mieć nadzieję, że sponsorowanych oszustw będzie wyświetlanych mniej.
Pilne ostrzeżenie dla klientów PKO BP. Chodzi zwłaszcza o użytkowników FacebookaAtakujący podszywają się pod Pocztę Polską
W sponsorowanym poście pochodzącym ze strony o nazwie Poczta Polska (Facebook nie dostrzega problemu w prowadzeniu stron o zarejestrowanej już nazwie) dowiadujemy się, że spółka uruchomiła masową wyprzedaż - nieodebrane paczki mają rzekomo zalegać w jej magazynach. W rezultacie przesyłki można zakupić już za 9 zł.
Choć taka oferta może się wydawać niedorzeczna, to więcej niż pewne, że znajdą się na nią chętni. Ci zostaną po kliknięciu posta przekierowani na zewnętrzną stronę. Tam czekają ich - szczęście w nieszczęściu - bardzo topornie przygotowane witryny, które zdradzają, że mamy do czynienia z oszustwem. Celem jest wyłudzenie danych osobowych za pośrednictwem formularza umożliwiającego rzekomo odbiór zakupionej paczki.
Ostrożnie z Facebookiem
Oczywiście raz wyłudzone dane mogą służyć napastnikom w dalszej działalności cyberprzestępczej, np. w celu uwiarygadniania się w atakach phishingowych. Dlatego zalecamy ograniczenie interakcji z treściami sponsorowanymi na Facebooku do absolutnego minimum, a najlepiej zablokować ich wyświetlanie. Administracja serwisu de facto nie zapewnia już bowiem na platformie żadnego bezpieczeństwa.