Perła polskich uzdrowisk znów na kolejowej mapie. Kuracjusze dojadą pociągiem jeszcze w tym roku

Wreszcie doczekaliśmy się decyzji, na którą pasażerowie czekali od lat — PKP podjęło działania, które umożliwią powrót wygasłego w 2011 roku połączenia kolejowego. To długo wyczekiwana wiadomość zarówno dla turystów, jak i kuracjuszy, którzy dotąd musieli korzystać z alternatywnych środków transportu, by dotrzeć do jednego z najbardziej znanych uzdrowisk w Polsce. Kiedy dokładnie pojadą tędy pociągi?
PKP Intercity rozszerza siatkę połączeń pociągów. Kuracjusze będą zadowoleni
Nowoczesna, bezpieczna, przyjazna środowisku, a przede wszystkim wypełniająca strategiczny cel rządu, jakim jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym — tymi słowami były minister infrastruktury Andrzej Adamczyk określił kolej w Polsce, optymistycznie zakładając, że do 2030 r. Polskie Koleje Państwowe dościgną Zachód i staną się równorzędne z kolejami w wielu państwach starej Unii Europejskiej. Choć od tamtej wypowiedzi minęły blisko 4 lata, „wielki program przebudowy polskiej kolei” jest wzbogacany o kolejne komponenty, a nieużywane od dawna linie i stacje stopniowo modernizowane.
Dzień po Poniedziałku Wielkanocnym obecny minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, ogłosił ambitne plany inwestycyjne PKP PLK. Jednym z projektów, który może przyczynić się do rozwoju Podlasia, jest przywrócenie po trzech dekadach linii kolejowej do Łomży. Dla mieszkańców regionu oznacza to nowe perspektywy transportowe — na trasie do Warszawy i Białegostoku ma kursować kilkanaście pociągów pasażerskich dziennie. Równocześnie trwają prace prowadzone przy odbudowie linii kolejowej do Karpacza, dokąd pociągi nie kursują już od ponad 20 lat.
To jednak niejedyne regiony w Polsce, które stoją przed poważnymi zmianami w systemie komunikacyjnym. Po 14 latach ograniczonego dostępu do transportu publicznego na kolejową mapę kraju wraca jedno z najsłynniejszych uzdrowisk — prawdziwa legenda wśród kurortów, wyróżniająca się na tle innych niczym najjaśniejsza gwiazda.
Czytaj więcej: PKP Intercity zrobi to po raz pierwszy od 10 lat. Już przygotowują pasażerów


Pociągi wrócą do najsłynniejszego uzdrowiska w Polsce. Nie dojeżdżały tam od 14 lat
Choć o lokalnym bogactwie solanki przydatnej w leczeniu chorób układu oddechowego, nerwowego oraz chorób zwyrodnieniowych stawów, czy przewlekłych stanów zapalnych mówiono już w XVIII wieku, do dziś nie przebrzmiała sława miejscowości położonej na zachodnim brzegu Wisły. Ciechocinek, położony w województwie kujawsko-pomorskim, to największe uzdrowisko na nizinach i bezsprzecznie jedno z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce. Liczące około dwunastu tysięcy mieszkańców miasto, wielokrotnie wspominane w piosenkach, stało się symbolem wypoczynku o prozdrowotnym i leczniczym charakterze.
Czytaj więcej: Koniec z cwaniactwem w sanatorium. Zrobisz to i zapłacisz nawet kilkaset złotych kary

Minęło już 14 lat od momentu, gdy ostatni raz kursowały regularne pociągi na linii nr 245. Dlatego powiedzenie „lepiej późno niż wcale” idealnie oddaje sytuację związaną z odbudową 7-kilometrowego odcinka linii kolejowej między Ciechocinkiem a Aleksandrowem Kujawskim. Ciechocinek, odwiedzany co roku przez około 500 tysięcy turystów i 120 tysięcy kuracjuszy, ma szansę już w najbliższych miesiącach zyskać wygodne, bezpośrednie połączenie kolejowe.
PKP PLK SA zaprezentowało szeroko zakrojony plan modernizacji. W ramach prac odnowione zostaną tory, rozjazdy, przepusty oraz sieć trakcyjna, co umożliwi pociągom osiąganie prędkości do 120 km/h. Przebudowane zostaną również perony — w Ciechocinku (nr 1), Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim (peron nr 2) — zyskają one nową nawierzchnię oraz wyposażenie.

Kiedy otwarcie linii kolejowej do Ciechocinka?
Pierwszy przetarg na realizację inwestycji ogłoszono pod koniec zeszłego roku, jednak w lutym został on unieważniony, po czym niezwłocznie ogłoszono go ponownie. Wartość inwestycji wynosi 46,5 mln zł, a jej realizacją zajmie się Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o.
Zgodnie z zapowiedziami władz miasta, realizacja tego projektu powinna zakończyć się jeszcze w tym roku. Powrót połączeń pasażerskich planowany jest na połowę grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Przypomnijmy, że pierwotnie zakładano zakończenie realizacji prac w sierpniu.
Według informacji przekazanych przez „Rynek Kolejowy”, samorząd województwa kujawsko-pomorskiego ogłosił już przetarg na świadczenie usług przewozowych w latach 2025–2030. W tym czasie na trasie Ciechocinek – Aleksandrów Kujawski – Toruń ma kursować średnio od 8 do 13 par pociągów dziennie, z czego jedna lub pół pary będzie przedłużona do Bydgoszczy.
Ciechocinek to coś więcej niż tylko zabiegi lecznicze, spacery czy dancingi
Oczywiście do uzdrowiska nie przyjeżdża się wyłącznie na leczenie — na kuracjuszy i turystów czeka Teatr Letni, fontanna “Grzybek”, dywany kwiatowe czy Dworek Prezydenta RP w Ciechocinku, wzniesiony w 1933 roku w stylu klasycystycznym, który miał służyć jako letnia rezydencja prezydenta Ignacego Mościckiego. Nie zabraknie też rozrywki w postaci dancingów odbywających się w eleganckich salach i klubach. Zachwyca również Park Zdrojowy, zaprojektowany w stylu angielskim. Oprócz różnorodnej i bogatej roślinności, na jego terenie znajdują się takie atrakcje jak zabytkowa Pijalnia Wód Mineralnych, urokliwa muszla koncertowa oraz dobrze znana fontanna Jaś i Małgosia.

Ciechocinek ma jednak kolejny powód do dumy — Zespół Zabytkowej Warzelni Soli został oficjalnie uznany za obiekt o wyjątkowej uniwersalnej wartości, co otwiera drogę do wpisu na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. To ogromne wyróżnienie, które podkreśla unikalny charakter tego miejsca, jego znaczenie historyczne, kulturowe i technologiczne. Warto podkreślić, że obecnie na wspomnianej liście znajduje się 17 obiektów kulturowych i przyrodniczych z Polski.
Władze miasta ogłosiły tę informację w czwartek, 17 kwietnia, zaznaczając, że uznanie warzelni na arenie międzynarodowej to nie tylko prestiż, ale także szansa na zwiększenie zainteresowania turystów i dodatkowe środki na ochronę oraz promocję tego unikalnego dziedzictwa. Nowe bezpośrednie połączenie kolejowe sprawi, że już wkrótce jeszcze więcej odwiedzających i kuracjuszy będzie mogło zobaczyć na własne oczy ten wyjątkową na światową skalę zakład przemysłowy.





































