PKO BP wydał ważny komunikat. "W ciągu dwóch lat chcielibyśmy zakończyć temat”
PKO BP poinformowało media o nagrodzie przyznanej przez Komisję Nadzoru Finansowego w związku z programem ugód dla kredytobiorców bankowych. Bank jako pierwszy zaoferował program ugód i mediacji i ma być na dobrej drodze do finalizacji spraw związanych z kredytami zaciąganymi we frankach szwajcarskich.
Komisja Nadzoru Finansowego wyróżniła PKO BP za udany program ugód
PKO zainaugurował program ugód z klientami, którzy zaciągnęli kredyty we frankach jeszcze w październiku 2021 r. To właśnie za jego realizację, która ma skutkować pozytywnym zakończeniem nawet 75 proc. spraw, przyznano wyróżnienie. Co to oznacza w praktyce? Celem programu ugód jest satysfakcjonujące dla obu stron przewalutowanie kredytu na złotówki:
Ugoda polega na konwersji kredytu w CHF na kredyt w PLN, tak jakby od początku udzielony kredyt był kredytem złotowym oprocentowanym według stawki referencyjnej WIBOR powiększonej o stosowaną historycznie dla takich kredytów marżę.
Swoją rolę w ugodach ma Komisja Nadzoru Finansowego. To działające przy niej Centrum Mediacji Sądu Polubownego prowadzi postępowania mediacyjne i to właśnie owocom tej współpracy bank zawdzięcza nagrodę.
Nowość w PKO BP. Bank pozwoli klientom zarobić na handluPKO BP chce zamknąć kwestię ugód ws. kredytów we frankach w 2026 r.
Dla klientów to jednak nie wyróżnienie jest ważne, lecz inna wiadomość, którą przy jego okazji przekazał wiceprezes PKO BP, Piotr Mazur. Poza laurkami wystawianymi własnemu bankowi nie tylko podsumował on bowiem dotychczasowe działania, ale też nakreślił harmonogram dalszego przebiegu realizacji programów ugód:
Obecnie 73 proc. ugód w banku kończy się pozytywnie dzięki indywidualnemu podejściu do procesu negocjacji. W ciągu dwóch najbliższych lat chcielibyśmy zakończyć całkowicie temat kredytów frankowych w naszym banku.
PKO BP chce zakończyć sprawę kredytów we frankach do 2026 r. - to z pewnością wiadomość, na którą czekało wielu. Widać także stopniowy spadek liczby toczących się spraw. Pod koniec pierwszej połowy bieżącego roku było ich już o 20 proc. mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem.
40 proc. uprawnionych nadal nie skorzystało z programu ugód
Priorytetem na najbliższe dwa lata ma być możliwe duże poszerzenie bazy klientów, którzy mogą skorzystać z ugód. Wciąż bowiem spośród wszystkich uprawnionych klientów tylko 60 proc. objętych jest postępowaniem ugodowym. PKO do tej pory, od 2021 r., przyjęło łącznie 60 tys. wniosków o mediacje, z których 40 tys. zakończyło się pozytywnie.