Wielkie zmiany w PKP. Te pociągi znikną z torów. Co z cenami biletów?
W miarę jak polski przewoźnik kolejowy realizuje kolejne zakupy w taborze, będzie rezygnował z kultowej już kategorii pociągów. Ten proces postępuje, spółka PKP Intercity przekazała jego najnowszy status, tym samym podając daty graniczne. Koniec ery coraz bliżej.
PKP rezygnuje z kultowych pociągów
PKP Intercity swoją deklarację przesłały do Polskiej Agencji Prasowej, aktualizując jednocześnie najnowszy status taboru. Spółka rezygnuje z kategorii pociągów TLK — Twoje Linie Kolejowe, czyli starszego, mniej doposażonego i reprezentatywnego "brata" kategorii Incercity. Tabor złożony z tych pociągów docelowo całkiem zniknie z polskich torów. Już teraz ich stan spółka-matka (PKP Intercity) określiła na 46 sztuk. W poprzednim sezonie — czyli przed 15 grudnia 2024 r. - było ich 54.
Zobacz też: Rośnie opór przed nowym podatkiem. Zapłacisz dwa razy więcej, zrezygnujesz, albo zejdziesz do “podziemia”
Katastrofa w ZUS. Emerytur nie wystarczy dla wszystkichCzym w zasadzie jest TLK?
PKP Intercity to spółka należąca do grupy PKP. Jako taka dysponuje trzema kategoriami pociągów: PKP EIP - Express InterCity Premium, EIC - (Express InterCity), IC - InterCity i TLK - Twoje Linie Kolejowe. Gradacja jakości jest w tym przypadku intuicyjna, TLK nie bez powodu wymienione jest na końcu. Sama filozofia marki TLK została opisana już w roku jej wyizolowania jako “sprzyjająca ekonomicznym podróżom”.
Rzecz jasna na polskich torach istnieją jeszcze marki IC takie jak Polregio (to połączenia wojewódzkie/regionalne), czy cała masa kolei lokalnych — Śląskie, miejska w Warszawie, Dolnośląskie, Mazowieckie itp. One, co do zasady, obsługują mniejsze trasy.
Spółka w komunikacie przesłanym do PAP precyzuje, że stale unowocześnia swój tabor, a konsekwencją tego ma być całkowita eliminacja najniższej kategorii pociągów — TLK.
Wraz ze zwiększaniem dostępności (taboru - red.) najstarsze wagony, kursujące w kategorii TLK są wycofywane z użytku i w miarę możliwości przeznaczane do dalszych modernizacji - podają.
Zobacz też: Kryzys opiekuńczej Polski. Szykują się poważne kłopoty w całym kraju
TLK zastąpi IC. A co z cenami?
W miejsce tras obsługiwanych przez TLK pojawią się składy Intercity (kategorii wyżej). Co ważne, z oświadczenia przewoźnika wynika, że klienci odczują wyłącznie awans jakościowy, ale bez cenowego. Koszty biletów mają pozostać niezmienione.
Różnice? Poza wizualnymi pasażerowie kategorii IC mają do dyspozycji klimatyzację, sygnał wifi, gniazdka do ładowania sprzętów RTV, czy zmodernizowany względem TLK system teleinformatyczny — ekrany, śledzące trasę w czasie rzeczywistym.
Liczba składów IC stale rośnie — obecnie kursuje ich 359 sztuk, a przed 15 grudnia 2024 r. - 303.
Obecnie, bazując na istniejących i planowanych kontraktach, PKP Intercity przewiduje, że całkowita likwidacja kategorii TLK może nastąpić w okresie 2027 - 2030 - czytamy w oświadczeniu.