PKP zwróci pasażerom pieniądze za bilet. Lepiej wiedzieć, kiedy się upomnieć
Wielogodzinne opóźnienia i odwołane pociągi to zmora wielu pasażerów, którzy regularnie podróżują koleją. Najtrudniejsza sytuacja w PKP bywa zimą, zwłaszcza przy dużych mrozach i opadach śniegu. Nie wszyscy podróżni wiedzą, że w niektórych sytuacjach PKP może oddać im pieniądze za bilet. Podpowiadamy, jak upomnieć się o zwrot.
Opóźnienia PKP
Podróże PKP mają swoje zalety i wady. Niektórzy wybierają ten sposób komunikacji ze względu na czas przejazdu, brak możliwości innym środkiem transportu lub komfort. Osoby bardziej sceptycznie nastawione do usług świadczonych przez Polskie Koleje Państwowe uważają, że ceny biletów są zbyt wysokie, pociągom zdarza się nie przyjechać na czas i mają wiele do powiedzenia w kwestii czystości wagonów.
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że można ubiegać się o zwrot kosztów za bilet na pociąg. Aby jednak tak się stało, muszą zostać spełnione pewne warunki. Kiedy można zwrócić się do PKP o zwrot pieniędzy za przejazd?
W Lidlu kupisz 10, zapłacisz za 5. Na taką promocję czekali klienci Bon energetyczny w 2025 nie dla każdego. Takie warunki trzeba spełnićZwrot pieniędzy za bilet PKP
Pasażerowie, którzy wybierają często podróż pociągiem, na pewno spotkali się z sytuacją, kiedy zdarzył się nieplanowany postój lub dotarcie w miejsce docelowe nawet kilkadziesiąt albo więcej minut po czasie. Takie zdarzenie zdecydowanie może wyprowadzić z równowagi, a także pokrzyżować plany. Nie wszyscy wiedzą, że w takiej sytuacji można pociągnąć PKP do rekompensaty.
Urząd Transportu Kolejowego przypomina, że w przypadku wielominutowego opóźnienia pociągu, na który pasażer ma ważny bilet, można upomnieć się o rekompensatę. Ta z kolei jest zależna od czasu opóźnienia. Musi ona przekraczać godzinę:
- 25 proc. ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut,
- 50 proc. ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej
Jak zdobyć odszkodowanie za opóźnienie pociągu?
Aby otrzymać rekompensatę za opóźnienie pociągu, trzeba spełniać kilka wytycznych, z których czas późniejszego dotarcia na miejsce to tylko jedno. Najważniejsze, aby posiadać bilet, specjalne potwierdzenie komplikacji nie jest konieczne, ponieważ wszystkie potrzebne informacje znajdują się w systemie.
Najłatwiej wystąpić o uzyskanie rekompensaty poprzez stronę internetową przewoźnika, gdzie należy wypełnić odpowiedni formularz. Jednakże można postarać się o nią, także drukując wniosek i wysyłając go pocztą. Pasażer musi wybrać formę, w jakiej chce uzyskać zwrot środków: przelew, bon lub przekaz pocztowy. Trzeba pamiętać, że jest na to określony czas, w zależności od regulaminu przewoźnika. Czas na rozpatrzenie wynosi 30 dni.
Co ciekawe występuje kilka odstępstw od przyznania rekompensaty za opóźnienie pociągu:
- Wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności niezwiązanych z ruchem kolei. Zalicza się do nich m.in. ekstremalną pogodę, katastrofy naturalne i kryzysy w dziedzinie zdrowia publicznego, których skutkom przewoźnik nie był w stanie zapobiec.
- Zachowanie osoby trzeciej, którego przewoźnik nie mógł uniknąć mimo zachowania najwyższej staranności. Dotyczy to takich przypadków jak kradzież elementów infrastruktury kolejowej, pojawienie się osoby na torach, wystąpienie sytuacji nadzwyczajnej w pociągu, działanie organów ścigania, terroryzm lub sabotaż.
- Wina podróżnego.