Płatne parkowanie w stolicy również w weekendy? Jest stanowisko warszawskiego ratusza
Zarząd Dróg Miejskich wyliczył, że wysoce opłacalne byłoby wprowadzenie płatnego parkowania w śródmieściu Warszawy w weekendy. Wiceprezydent miasta zauważa, że taka decyzja nie wymagałaby konsultacji społecznych, informuje PAP.
Płatny parking także w soboty i niedziele?
Propozycję „ rozszerzenia płatnego parkowania o soboty i niedziele bez zmiany obecnie obowiązujących stawek ” przedstawił pod koniec stycznia br. Zakład Dróg Miejskich . „Na razie nie ma żadnej decyzji. Swoją pracę wykonaliśmy” - stwierdził rzecznik ZDM, Jakub Dybalski.
Wiceprezydent Warszawy, Michał Olszewski, przekazał PAP, że „ analizowana była możliwość rozszerzenia płatnego parkowania o soboty i niedziele bez zmiany obecnie obowiązujących stawek”.
Gwarancja sporego przychodu
Ratusz oficjalnie nie pracuje nad wprowadzeniem stref płatnego parkowania w soboty i niedziele, natomiast ZDM policzył, że taka decyzja mogłaby przynieść miastu 20 mln zł dodatkowych przychodów .
"Szacowany średni miesięczny przychód w wyniku wprowadzenia ŚSPPN przez siedem dni w tygodniu mógłby wynieść około 5,8 mln zł, w tym dodatkowy 1,7 mln zł z tytułu wydłużenia funkcjonowania strefy o 2 dni w tygodniu, (tj. w soboty i niedziele). Szacuje się, że w skali całego roku prognozowany dodatkowy przychód z funkcjonowania ŚSPPN w weekendy wyniósłby około 20 mln zł ” - poinformował wiceprezydent stolicy Michał Olszewski w odpowiedzi na interpelację jednej z radnych.
Ewentualne zmiany bez konieczności przeprowadzenia konsultacji
Wiceprezydent Warszawy przekazał PAP, że obowiązujące przepisy nie wymagają przeprowadzenia konsultacji projektu uchwały z mieszkańcami . "Zarówno granice, jak i stawki opłat mają wynikać wprost z analizy rotacji” - czytamy.
Wiceprzewodniczący komisji infrastruktury Rady Warszawy, Maciej Binkowski, powiedział w rozmowie z PAP, że przedłużenie strefy płatnego parkowania na sobotę i niedzielę byłoby fatalną decyzją , która wpłynęłaby negatywnie na życie mieszkańców stolicy. „Byłoby to nakładanie na warszawiaków, którzy np. chcą przyjechać do muzeum lub restauracji dodatkowych obciążeń ” - dodał.
Maciej Binkowski wyjaśnił, że na chwilę obecną żaden projekt w sprawie wprowadzenia ŚSPPN nie wpłynął .
Strefa czystego transportu
Przypomnijmy, że obecnie trwają konsultacje społeczne dotyczące wprowadzenia strefy czystego transportu . Strefa będzie funkcjonować od lipca 2024 r . i obejmie większość Śródmieścia oraz przylegających do niego fragmentów dzielnic Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi.
Według założeń projektu, w pierwszym etapie ograniczenie wjazdu dotyczyłoby pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększane będą wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie.