Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Technologie > Poczta Polska o e-Doręczeniach. Jak korzystać z tej usługi?
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 15.02.2024 22:37

Poczta Polska o e-Doręczeniach. Jak korzystać z tej usługi?

Poczta Polska
Jan Bielecki/East News

Poczta Polska wydała komunikat, w którym przypomina o zaletach e-Doręczeń w obsłudze korespondencji z administracją publiczną. Po uruchomieniu produkcyjnym pierwszych usług wykorzystywanych do cyfryzowania komunikacji (PURDE i PUH) Poczta realizuje usługi w pełni cyfrowo w przypadku wszystkich, którzy otworzyli odpowiednią skrzynkę.

e-Doręczenia w praktyce. Czy zastąpią listy polecone?

Rozpocząć korzystanie z e-Doręczeń można po złożeniu wniosku o utworzenie Adresu Doręczeń Elektronicznych. Można tego dokonać pod adresem gov.pl. Następnie należy aktywować usługę oraz wprowadzić adres mailowy. To właśnie na niego będziemy otrzymywać powiadomienia o tym, że na ADE pojawiła się nowa wiadomość.  

Same treści mają być zabezpieczane zgodnie z unijnymi rozporządzeniami eIDAS i normą ETSI. Nie ma tutaj jednak zastosowania prywatny klucz – Poczta Polska występuje jako zaufana trzecia strona. O ile w przypadku administracji publicznej i obywateli z ADRE korespondencja jest w pełni cyfryzowana, tak w przypadku wymiany korespondencji pomiędzy administracją i obywatelami, którzy nie założyli ADE, w użyciu jest Publiczna Usługa Hybrydowa.

Poczta Polska wprowadza nową usługę. Za darmo dla wszystkich

Publiczna Usługa Hybrydowa – jak działa?

Gdy zatem organ administracji, chce wysłać korespondencję, w pierwszej kolejności opracowuje ją w cyfrowej wersji, a następnie za pośrednictwem e-Doręczeń dostarcza ją do Publicznej Usługi Hybrydowej. W jej ramach jest ona drukowana, weryfikowana i kopertowana w Ośrodkach Wydruku i Konfekcjonowania.

Całość odbywa się w specjalnych przeznaczonych w tym celu urządzeniach, które eliminują konieczność udziału w tym procesie pracowników Poczty Polskiej. W rezultacie, zgodnie ze przyjętymi standardami e-Doręczeń, pierwszą osobą, która zobaczy treść korespondencji po zleceniu jej nadania jeszcze w cyfrowej postaci, będzie adresat.
 

Przyszłość to Adres Doręczeń Elektronicznych

Poczta deklaruje, że cała procedura przebiega zgodnie z wyśrubowanymi standardami chroniącymi tajemnicę korespondencji. Oczywiście wprowadzenie procedury drukowania przesyłek i automatycznego kopertowania jest na razie koniecznością, tak nietrudno sobie wyobrazić, że już w niedalekiej przeszłości Adres Doręczeń Elektronicznych będzie miał każdy.

Powiązane
haker
Quiz sprawdzi, czy jesteś bezpieczny w internecie. Jeśli nie zdobędziesz 7/10 pkt., możesz mieć kłopoty