Poczta Polska podwyższy ceny świadczonych usług. Zmiany już od stycznia
Poczta Polska poinformowała, że od nowego roku zmienia się cennik niektórych usług. Wprowadzone zmiany zostały już przyjęte przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Z informacji podanych przez Pocztę Polską wynika, że podwyżki wybranych usług w obrocie krajowym wyniosą od 2 do maksymalnie 11 proc. Cena listów nierejestrowanych ekonomicznych, w formatach S i M, wzrośnie o 30 gr, a opłata za przesyłkę poleconą priorytetową w formacie S zdrożeje o 10 gr.
Poczta Polska przedstawiła, co jest głównym powodem podniesienia cen. Chodzi o rosnące z roku na rok koszty pracy i transportu, ogólnoświatowy wzrost cen surowców wykorzystywanych przez spółkę oraz spadający wolumen przesyłek listowych, przy zachowaniu wysokiego tempa inwestycji w podnoszenie swojej konkurencyjności na rynku, stały się impulsem do dokonania pierwszej od trzech lat modyfikacji cen przesyłek krajowych. – Skala podwyżek wybranych usług w obrocie krajowym oscyluje w granicach od 2 do maksymalnie 11 proc. Przykładowo, cena popularnych listów nierejestrowanych ekonomicznych, w najczęściej wybieranych formatach S i M, wzrośnie o 30 gr. Z kolei opłata za przesyłkę poleconą priorytetową, w podstawowym formacie S (obejmującym kopertę, do której zmieści się złożona na pół kartka A4), zdrożeje o zaledwie 10 gr – poinformowała Poczta Polska.
Według Poczty, dla statystycznego Polaka, który wysyła coraz mniej listów, będzie to oznaczało dodatkowy wydatek rzędu kilku złotych w skali całego roku.
– Dla Poczty Polskiej nawet niewielka korekta cen świadczonych usług, to dodatkowy wzrost przychodu, który umożliwi uruchamianie nowych placówek pocztowych, jak i utrzymanie tych rzadziej odwiedzanych przez klientów, zlokalizowanych na terenach wiejskich – podkreśliła spółka.
NIK wydał opinię o Poczcie Polskiej
Niedawno NIK wydał opinię, że Poczta Polska nie zapewnia właściwej jakości powszechnych usług pocztowych. Najwyższa Izba Kontroli wskazała m.in. na opóźnienia w dostarczaniu przesyłek, a także na ich rosnący koszt. Z analizy raportu wynikało również, że niektórzy Polacy z mniejszych miejscowości mają problemy z dostępnością do usług pocztowych.
Zwrócono też uwagę na niewielką aktywność Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który monitoruje i kontroluje świadczenie usług powszechnych, co nie pozostawało bez wpływu na ich jakość i przystępność. Między innymi nie dopełnił on obowiązku określenia maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne.