Rząd szykuje nowy podatek i już liczy zyski. Nawet ponad 800 mln zł rocznie
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Czemu ma służyć nowy podatek
-
Kto będzie musiał ponieść opłatę
-
Na co zostaną przeznaczone zgromadzone pieniądze
Podatek od reklam
Trwają właśnie prace nad projektem ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie podatku za reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Mowa o projekcie ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.
Rząd zakłada, że połowa zgromadzonych środków trafi do NFZ. Podatek miałby dotyczyć w większym stopniu reklam towarów szkodliwych dla zdrowia, takich jak np. słodkie napoje.
“ Wysokość składki w Polsce nie będzie odbiegać od poziomu stosowanego w innych krajach naszego regionu (w Czechach i na Węgrzech) i będzie uzależniona od reklamowanego towaru, rodzaju medium oraz wielkości nadawcy. Wyższymi stawkami objęte zostaną przychody z reklam towarów szkodliwych dla zdrowia , w szczególności napojów słodzonych, ale także od suplementów diety” - wyjaśnia resort.
Ministerstwo podkreśliło, że stawka składki od reklamy internetowej ma wynieść 5 proc. "Jej zakresem objęci zostaną 'giganci cyfrowi', których globalne przychody sięgają 750 mln euro , a przychody z tytułu reklamy internetowej w Polsce 5 mln euro", podkreślono.
Składki mają wzmocnić finanse NFZ
Wprowadzenie nowego podatku ma na celu “ pozyskanie dodatkowych środków, które posłużą zapobieganiu długofalowym zdrowotnym, gospodarczym i społecznym skutkom pandemii COVID-19” .
Wytłumaczono też, że danina ma wzmocnić finanse NFZ , Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków i nowego funduszu celowego , “służącego dofinansowaniu projektów związanych z przemianami w przestrzeni cyfrowej, kulturą i dziedzictwem narodowym
Podobny podatek obowiązuje w wielu państwach OECD i Unii Europejskiej.
" Funkcjonują one m.in. we Francji, w Austrii, w Grecji i na Węgrzech, w których już od wielu lat intencją ustawodawcy jest zaangażowanie w proces zaspokajania szczególnych, często nadzwyczajnych potrzeb publicznych, największych beneficjentów przyspieszającego procesu cyfrowej transformacji gospodarki" - wyjaśniono.
Ministerstwo wytłumaczyło też, że środki, które zasilą nowo powstały Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów zostaną przeznaczone “na kreację i produkcję nowoczesnych projektów medialnych, w tym budowę i rozwój kanałów i platform informacyjnych (m.in. audycji radiowych i telewizyjnych, portali internetowych) ".
Resort przekazał, że do 16 lutego będzie można zgłaszać uwagi i opinie do projektu i że cały projekt ustawy wraz z uzasadnieniem można przeczytać na stronie resortu.