Nie tylko rząd. Nowymi podatkami w 2021 obłoży nas także UE
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Jakie będą nowe podatki unijne
-
Na jakim etapie są prace nad daninami
-
Na jakiej podstawie UE może ingerować w politykę podatkową
Nowe podatki unijne odczują wszyscy
W celu ratowania budżetów państwowych nadszarpniętych przez pandemię rządy wdrażają nowe daniny, a Unia Europejska - podatki unijne. Opłata mocowa , podatek cukrowy czy handlowy , do których od tego roku zobligowani są Polacy, może okazać się zaledwie wycinkiem obowiązkowych należności. Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) nie ma wątpliwości - rok 2021 będzie stał pod znakiem nowych podatków.
Analitycy donoszą, że obecnie trwają prace nad nowymi podatkami unijnymi, które pokryją koszty grantów przyznanych w ramach Funduszu Odbudowy. W negocjacjach bierze udział także OECD. Zdaniem PIE pandemia może dodatkowo przyspieszyć wdrożenie nowych danin na ponadnarodowym poziomie. Zmiany odczują zarówno przedsiębiorstwa, jak i rządy państw.
Podatki unijne dotkną wielkie koncerny
TVN24 podaje, że jednym z potencjalnych podatków unijnych miałby być podatek cyfrowy. Wprowadzając tę daninę, UE zamierza niwelować straty poniesione z uwagi na unikanie podatków przez globalne koncerny, w tym cyfrowe, które rejestrują swoje firmy w tzw. rajach podatkowych. Portal propertynews.pl podaje, że na takich praktykach rządy państw członkowskich tracą rok rocznie do 240 mln dolarów.
Według wstępnych ustaleń cyfrowy podatek unijny będzie odprowadzany z tytułu korzystania z technologii cyfrowych, bazujących na lokalizacji konsumenta. Obecnie w OECD trwają prace nad tą daniną w tamach tzw. inclusive framework. Negocjacje koncentrują się na dwóch filarach. Ich koniec zaplanowano na czerwiec 2021 r.
Po pierwsze, należy zdefiniować, w którym momencie będzie zachodził obowiązek podatkowy i na jakich zasadach państwa będą dzieliły się z zyskami. W ramach drugiego filara toczą się rozmowy w sprawie ustalenia minimalnej globalnej stawki opodatkowania dla firm prowadzących niematerialną działalność na obszarze danego kraju. Zgodnie z pierwszymi doniesieniami ma ona wynosić ok. 12,5 proc. Do przekazania nowego podatku unijnego mają być zobligowane firmy globalne, których roczny przychód przekracza 750 mln euro. Według prognoz OECD podatek cyfrowy i proponowany nowy globalny podatek minimalny CIT mogłoby przełożyć się na roczny zysk rzędu 50-80 mld dolarów w skali roku.
Podatki unijne w trosce o środowisko. Polska może mocno odczuć jeden z nich
Podatkiem unijnym, który wszedł w życie wraz z początkiem 2021 r., jest podatek od niepoddanych recyklingowi odpadów z tworzyw sztucznych. PIE wskazuje, że danina ma wynosić 0,8 euro w przeliczeniu na kilogram odpadów (800 euro za tonę).
Nakładając nowe obciążenie podatkowe, UE chce zmienić nawyki obywateli i poprawić efektywność recyklingu. Największe stawki nowego podatku unijne zapłacą państwa, które mają problemy z proekologicznym segregowaniem odpadów. Niewykluczone, że wśród bardziej narażonych członków znajdzie się Polska. PIE donosi, że W 2019 r. polskie przedsiębiorstwa wprowadziły na rynek około milion ton opakowań z tworzyw sztucznych, z czego recyklingowi zostało poddane jedynie 23,5 proc. Podtrzymanie tego wyniku oznaczałoby konieczność przekazania w ramach nowego podatku unijnego aż 600 mln euro tylko w 2021 r.
Podatki unijne w perspektywie długoterminowej
Z ogłoszonego harmonogramu wynika, że rok 2023 rozpoczniemy wraz z podatkiem węglowym . Projekt w tej sprawie ma zostać przedstawiony w pierwszym półroczu 2021 r. Ponadnarodowa danina ma polegać na naliczaniu cła na produkty sprowadzane do Europy, których produkcja wiąże się z dużą emisją CO2. W ten sposób UE chce przeciwdziałać zjawisku tzw. ucieczki emisji, która polega na przenoszeniu produkcji do krajów o mniej surowych przepisach dotyczących gazów cieplarnianych.
Z kolei podatek od transakcji finansowych ma wejść w życie po 2027 r. „ W zależności od postępu negocjacji nad podatkiem cyfrowym na forum OECD, Unia zakłada również możliwość jego wdrożenia we własnym zakresie ”, czytamy w opracowaniu PIE.
Co do zasady władztwo podatkowe należy do kompetencji państw członkowskich, które przyznały UE ograniczone uprawnienia w tym zakresie. Środki podatkowe proponowane przez Wspólnotę są przyjmowanie w oparciu o zasadę jednomyślności.