Policja ostrzega Polaków. Jeśli odbierzesz taki telefon, od razu rozłącz się
Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu ostrzega przed kolejną kampanią tzw. oszustw na pracownika banku. Mimo tego, że oszuści realizowali taki scenariusz już wielokrotnie wcześniej, to i tym razem udało im się okraść mieszkańca powiatu trzebnickiego. Mężczyzna stracił pokaźną kwotę.
Oszustwo na 100 tys. złotych
Jak podaje policja, ofiarą ataku na pracownika banku został 38-letni mieszkaniec Oborników Śląskich. Otrzymał on telefon, w którym osoba podająca się za pracownika banku utwierdzała ofiarę oszustwa w przekonaniu, że ktoś w Gdańsku próbuje uzyskać nieautoryzowany dostęp do środków na jego koncie – miało to być 10 tys. złotych. Niestety, mężczyzna dał się przekonać, że rzeczywiście rozmawia z bankierem i stracił o wiele więcej.
W dalszym etapie rzekomy pracownik banku, a tak naprawdę oszust, nakłonił mężczyznę do zainstalowania specjalnej przeglądarki, za pośrednictwem której miał utworzyć nowe konto. Następnie ofiarę oszustwa przekonano, by dokonał dwóch przelewów „uwierzytelniających” oraz podał trzy kody BLIK. Po tym rozmowa została zakończona, a z konta mężczyzny zniknęło aż 100 tys. złotych.
Jak się chronić przed oszustwami na bankiera?
Podobne sytuacje miały już miejsce wcześniej wielokrotnie. Uwagę zwraca, że napastnicy prowadzący rozmowę wypadają niezwykle profesjonalnie i przekonująco. Ponadto w użyciu jest takie maskowanie numeru, z którego przychodzi połączenie, że sprawia on wrażenie, jakby faktycznie należał do banku. Co należy podkreślić, wprowadzona przez atakującego atmosfera rozmowy powodowała nerwowość i zachęcała do pośpiechu – oszust przekonywał, że jeśli działania nie zostaną podjęte szybko, wówczas dojdzie do kradzieży.
W związku z rosnącą liczbą podobnych przypadków policja wydała zalecenia, dzięki którym można uniknąć kradzieży. Przede wszystkim nie należy za namową rzekomych pracowników banku dokonywać żadnych przelewów, a także nie podawać im kodów BLIK, które z łatwością mogą zostać wykorzystane do kradzieży środków. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie prosiłby o podejmowanie podobnych działań.
Uniwersalny sposób na oszusta
Innym sposobem na uniknięcie kradzieży, który jest skuteczny w każdym scenariuszu wykorzystującym podszywanie się napastnika pod inną osobę, jest… rozłączenie się. A następnie samodzielne skontaktowanie się np. z bankiem w celu potwierdzenia, czy rzeczywiście ma miejsce jakiś incydent. W ten sposób będziemy mieli pewność, że rozmawiamy z faktycznym konsultantem, a jednocześnie potwierdzimy, czy jakiekolwiek zagrożenie faktycznie ma miejsce.