Polska czwartym producentem rowerów w Unii Europejskiej
Polska plasuje się w ścisłej czołówce producentów rowerów w całej Unii Europejskiej. Choć z roku na rok liczba wyprodukowanych dwuśladów spada to nasz kraj utrzymuje się na mocnym czwartym miejscu w unijnym zestawieniu. Polskie rowery najchętniej kupują Niemcy.
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Ile rowerów w ostatnich latach produkowała Polska
-
Z czego wynika spadek produkcji
-
Kto kupuje polskie rowery
Polska nadal stawia na rowery. Czwarty największy producent w UE
Polska od kilku lat znajduje się w gronie państw UE, które produkują rowery na masową skalę. Z wyliczeń Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że w latach 2015-2019 Polska wytwarzała średnio 1,12 mln dwuśladów. W ubiegłym roku produkcja spadła do 750 tys.
Pierwsze dwa miesiące 2021 r. wskazują na podobny trend. W styczniu i lutym 2021 r. wyprodukowano 154 tys. rowerów, a w analogicznym okresie w roku ubiegłym - 155 tys. Mimo spadków Polska jest i tak czwartym producentem rowerów w UE.
Z czego wynikają te spadki? Dziennik Gazeta Prawna donosi, że mniejsza produkcja to pokłosie trudności w dostępie do komponentów do rowerów sprowadzanych z Chin. Deficytowe są np. przerzutki firmy Shimano, po które bardzo często sięgają polscy producenci dwuśladów.
Poza tym Polska w dobie pandemii przesiadła się na rowery. Z badania, które Nationale Nederlanden zorganizowało w czerwcu 2020 r., wynika, że wraz z nadejściem koronawirusa co czwarty Polak sięgnął po rower. Dlaczego? Rower to w czasie pandemii dużo bardziej bezpieczny środek transportu niż zatłoczone tramwaje lub autobusy.
Moda na rowery to nie tylko polski trend - w dwuśladach zakochała się cała Europa. Jednak opóźnienia w dostawach sprawiają, że na wymarzone rowery trzeba czekać nawet kilka miesięcy . A gdy już pojawiają się w sklepach to wyprzedają się w tempie szybszym niż sportowcy na finiszu Tour de France.
Kto kupuje rowery od Polski?
Eksperci z PIE wskazują, że eksport rowerów rośnie szybciej niż całościowy wywóz towarów. Mimo tego rowery nie ogrywają aż tak kluczowej roli w ogólnym rozrachunku. Wartość eksportu rowerów w 2020 r. wynosiła ponad 1 mld zł i była o 20 proc. wyższa niż w 2019 r. Mimo tego stanowiła tylko 0,1 proc. łącznego wywozu produktów. Z roku na rok wzrasta znaczenie rowerów z silnikiem elektrycznym.
Z tym wynikiem Polska uchodzi za szóstego najważniejszego dostawcę rowerów do innych państw członkowskich UE. W kategorii eksportu rowerów elektrycznych Polska zajmuje miejsce dziewiąte.
Gdzie trafiają polskie rowery? Przede wszystkim do Niemiec , które odpowiadają za 45 proc. eksportu. Polskie rowery podbijają serca także Czechów , do których trafia 13 proc. wszystkich dwuśladów.
Specjaliści z PIE zwracają uwagę, że rowery stają się kluczowym graczem w dziedzinie transportu w całej Europie. Niektóre państwa przygotowały nawet programy dotyczące tematyki rowerowej w ramach Krajowych Planów Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Odważne działania w tym zakresie deklaruje m.in. Belgia, która zamierza rozbudować infrastrukturę rowerową (nowe velostrady). Z kolei Włochy postawią na rozwój turystyki rowerowej, a Portugalia będzie zachęcać do zakupu rowerów elektrycznych.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na redakcja@biznesinfo.pl