Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Biznes > Polski kolos odzieżowy upada. Zadłużeni po uszy przygotowali już "szalupę"
Michał Górecki
Michał Górecki 02.12.2024 17:51

Polski kolos odzieżowy upada. Zadłużeni po uszy przygotowali już "szalupę"

Redan - Top Secret
Fot. Unsplash/Fujiphilm

Polski odzieżowy gigant z blisko 30-letnią historią ostatecznie pada - na wniosek jednego z wierzycieli spółki. W najnowszym komunikacie z poniedziałku 2 grudnia prezes zarządu Bogusz Kruszyński, obok wniosku o zgodę na ogłoszenie upadłości, wnosi też o przyspieszone postępowanie układowe. Przedstawił warunki i docelowy kurs marki.

Redan nie miał wyjścia - złożył wniosek o upadłość

Historia Redan, spółki która stoi m.in. za marką odzieżową Top Secret, choć pisana od 1995 r., wyraźnie przyspieszyła w ostatnich latach, kiedy spółka zaczęła raportować o swojej niewypłacalności. Z początkiem 2024 roku (w styczniu) Redan podpisał umowę sprzedaży wszystkich swoich sklepów stacjonarnych ze spółką GreenPoint. Razem ze sklepami sprzedał też znak firmowy - Top Secret - i pakiet handlu e-commerce. Wówczas to marka Top Secret przeszła z rąk Radosława Wiśniewskiego (dotąd większościowego udziałowcy) - ojca jednej z polityczek KO - do inwestora i spółki odzieżowej Greenpoint (ponad 200 sklepów w całej Polsce).

W Polsce powstaną zupełnie nowe cmentarze, wyrosną świątynie. Nie będzie tam miejsca dla katolików

O upadłość Redan zawnioskował wierzyciel. Ratunkiem nowa spółka i branża

Już ten krok miał zakończyć działalność w segmencie handlu odzieżą i poskutkować odzyskaniem środków na spłatę aktualnych zobowiązań, a następnie - co firma ogłosiła w raportach z początkiem roku - zasilić konto nowej spółki Redan Fulfillment. Ten drugi podmiot, docelowo, ma być przyszłością firmy.

Wreszcie jednak, w poniedziałek 2 grudnia, zarząd Redan oficjalnie złożył wniosek o ogłoszenie upadłości i przyspieszone postępowanie układowe względem wierzycieli.

W ostatnich raportach spółki Redan czytamy, że 18 listopada 2024 r. zarząd otrzymał e.mail od wierzyciela -  Subra GRP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Sosnowcu - który poinformował spółkę, że złożył wniosek o ich upadłość - jako jedyną możliwość odzyskania części zainwestowanych pieniędzy. W tym samym komunikacie zarząd Redan przyznał, że wyprzedaje swoje zapasy, by móc regulować bieżące należności. 

Niestety wpływy z tytułu tych działań przebiegają wolniej niż było to planowane, co powoduje opóźnienia w
realizowaniu zobowiązań Spółki - czytamy.

Po raz kolejny, w tym samym raporcie, Redan przekazał, że skupia się na upłynnieniu i urentowieniu swojej nowej spółki - powołanej do obsługi branży logistycznej w styczniu 2024 r. - Redan Fulfillment. Za nowym podmiotem stoi już - ponownie - Radosław Wiśniewski (w rejestrze widnieje jako beneficjent rzeczywisty). W tym samym czasie bankrutująca spółka-matka (Redan) wdrażała plan 'kupujący" nieco więcej czasu: zwolnienia grupowe i ograniczanie przestrzeni magazynowej. 

27 listopada, w kolejnym raporcie, czytamy o wypowiedzeniu umowy kredytowej przez Alior Bank. Powodem wypowiedzenia było nieregulowanie należności.

Na dzień sporządzenia niniejszego raportu kwota kapitału pozostała do spłaty z tytułu Umowy Kredytowej wynosi 4,8 mln zł. - czytamy.

Co dalej ze sklepami?

Obecnie prawa do znaku towarowego marki Top Secret posiada już Greenpoint - polska marka odzieżowa profilowana dla kobiet, na rynku od 1992 r. Spółka jest już właścicielem strony internetowej marki i to ona odpowiada za sprzedaż produktów. Wiadomo, że sam Redan chce utrzymać z Greenpoint kontrakt na obsługę logistyczną sklepów, ale ten w lipcu br. wypowiedział kontrakt na tę usługę - skończył się w październiku. 

Tym ciekawszy jest fakt, że w listopadzie Greenpoint i Top Secret debiutowały pod jednym dachem, jako fizyczny sklep w Galerii Bemowo w Warszawie. Może to sugerować potencjalną ścieżkę utrzymania marki Top Secret, która będzie prezentowana wespół z Greenpoint.

W 2023 r. spółka Redan poniosła 2,3 mln zł strat netto przy jednoczesnym przychodzie na poziomie 67,4 mln zł. Za rok 2024 producent notuje 16,4 mln zł strat netto przy przychodach wynoszących 20,4 mln zł.