Polskie miasta wprowadzają strefy czystego transportu. Kara za brak jednej naklejki to nawet 500 zł
Wraz z rosnącym naciskiem na poprawę jakości powietrza, polskie miasta przygotowują się do wprowadzenia stref czystego transportu (SCT). Naklejki na szybę staną się kluczowym elementem identyfikacji pojazdów uprawnionych do wjazdu. Jednak, wobec zmieniających się norm emisji, lista miast objętych obowiązkiem SCT może się rozszerzyć.
Miasta objęte obowiązkiem SCT. Jak wygląda nowa naklejka?
Krajowy Plan Odbudowy narzuca samorządom obowiązek tworzenia SCT w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców , gdzie emisja tlenków azotu przekracza normy. Obecnie cztery miasta: Kraków , Warszawa , Kielce i Wrocław , muszą wprowadzić te strefy, z kilkoma już przedstawionymi planami.
Nowa naklejka będzie miała wzór ośmiokąta w kolorze zielonym. Na jej górze znajduje się informacja z rokiem produkcji pojazdu. Poniżej tej informacji po lewej stronie znajduje się oznaczenie odpowiadające rodzajowi paliwa , jakim jest napędzany pojazd:
P
- benzyna
D
- olej napędowy
M
- mieszanka (paliwo-olej)
LPG
- gaz płynny (propan-butan)
CNG
- gaz ziemny sprężonym (metan)
H
- wodór
EE
- energia elektryczna
Zmiany w normach emisji
Rada i Parlament Europejski dyskutują nad zmianą dopuszczalnych norm tlenków azotu (NO2) . Jeśli proponowane zmiany zostaną przyjęte, liczba miast, które muszą wprowadzić SCT, może wzrosnąć. Średnia proponowanej normy dla średniego rocznego stężenia NO2 wynoszącej 20 µg/m³ zostałaby przekroczona w 15 miastach w Polsce:
- Wrocław
- Bydgoszcz
- Grudziądz
- Łódź
- Kraków
- Tarnów
- Warszawa
- Rzeszów
- Białystok
- Katowice
- Jastrzębie-Zdrój
- Bielsko-Biała
- Częstochowa
- Kielce
- Szczecin
ZOBACZ TAKŻE: Podatek od aut spalinowych. Wiadomo już, kiedy ma wejść w życie
Kary za brak naklejki
Wprowadzenie SCT wymagać będzie stosowania różnych metod identyfikacji pojazdów. Naklejki na szybę stanowią jedno z podstawowych rozwiązań. Kara za brak naklejki lub jej niewłaściwe zastosowanie to mandat w wysokości 500 zł .
Wprowadzenie stref czystego transportu stanowi istotny krok w poprawie jakości powietrza w polskich miastach, jednakże dopasowanie się do zmieniających się norm i technologii będzie kluczowe dla ich skuteczności.