Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Popularne linie lotnicze z zarzutami UOKiK. Pasażerowie nie mogli liczyć na pomoc
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 11.12.2024 18:06

Popularne linie lotnicze z zarzutami UOKiK. Pasażerowie nie mogli liczyć na pomoc

samolot
Fot. OrnaW/Pixabay

“Naruszanie zbiorowych interesów konsumentów i wprowadzenie i ich w błąd w zakresie przysługującym ich praw.” Takie zarzuty Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił przewoźnikowi, z którego usług każdego roku korzysta tysiące pasażerów, w tym Polaków. Poszło o uszkodzone i zagubione bagaże.

Pasażerowie bez prawa do reklamacji?

Uszkodzony bagaż w czasie podróży samolotem zawsze jest powodem niemałego stresu. Sytuacja staje się jeszcze trudniejsza, gdy przewoźnik zdaje się unikać odpowiedzialności za taki stan rzeczy. Wówczas warto wiedzieć, jakie prawa przysługują nam jako konsumentom… nawet jeśli ktoś powie nam, że jest inaczej.

Z takim wyzwaniem w ostatnim czasie musieli zmierzyć się pasażerowie węgierskich linii lotniczych Wizz Air. W związku z licznymi skargami dotyczącymi problemów z reklamacjami uszkodzonych bagaży, prezes UOKiK postawił spółce zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli zostaną potwierdzone, firma zapłaci gigantyczną karę.
 

Polacy kupują tu mieszkania jak szaleni. Raj na ziemi, a taniej niż w Polsce Od ponad stu lat kupowali w nich Polacy. Do końca tego roku znikną na dobre

Reklamacje bagażowe. “Pamiętaj o swoich prawach!”

Codziennie dzwonię pod wskazany numer (ok. 30 razy dziennie) i nikt nie odbiera połączeń od ponad dwóch tygodni.

Postąpiłem zgodnie z wytycznymi otrzymanymi na lotnisku. Jednakże przez ponad pół roku nie otrzymałem nawet informacji, że moje zgłoszenie zostało przyjęte.

Takich głosów pasażerów, cytowanych przez UOKiK, nie brakuje. Pierwszym problemem konsumentów okazała się bowiem utrudniona komunikacja z podwykonawcą Wizz Air — firmą PS. Service z Warszawy. To właśnie do niej kierowani byli klienci, którzy chcieli zgłosić uszkodzenie bagażu, jednak spółka nie odpowiadała ani na telefony, ani na maile. Urząd podkreśla jednak, że to Wizz Air jest odpowiedzialny za przyjęcie reklamacji, ponieważ do jego zadań należy nadzorowanie prawidłowych działań swojego podwykonawcy.

Podróżni nie tylko nie otrzymywali odpowiedzi w ciągu 14 dni, ale nie byli także informowani o takim ustawowym czasie oczekiwania. Co więcej, Wizz Air miał wprowadzać pasażerów w błąd poprzez zrzeczenie się odpowiedzialności za zniszczenie, uszkodzenie lub utratę bagażu w przypadku słabej jakości, wady lub przeładowania bagażu. UOKiK zaznacza, że Konwencja Montralska, regulująca w tym zakresie odpowiedzialność przewoźników lotniczych, nie przewiduje takiej możliwości.
 

Wizz Air zapłaci gigantyczną karę

Wizz Air popularność zdobył dzięki atrakcyjnym cenom biletów, a także szerokiej ofercie tras międzynarodowych. Przewoźnik oferuje swoim pasażerom podróże w ramach 600 tras z 25 baz operacyjnych, 213 samolorami Airbus A320 i A321. 

Na ten moment Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty liniom lotniczym. Jednak jeśli te zostaną potwierdzone, Wizz Air będzie musiał zapłacić grzywnę w wysokości nawet do 10 proc. obrotów za każdą z zakwestionowanych praktyk.