Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Technologie > Popularny serwis e-commerce naruszał prawa konsumentów. Teraz musi rozdać im vouchery
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 24.07.2024 16:56

Popularny serwis e-commerce naruszał prawa konsumentów. Teraz musi rozdać im vouchery

kurier
Fot. Pixabay/romeosessions

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta dopatrzył się nieprawidłowości w praktykach Zalando. Popularny serwis, w którym można kupić odzież, miał wpływać na decyzje zakupowe konsumentów w sposób niedopuszczalny w polskich realiach prawnych. Urząd zobowiązał Zalando nie tylko do zmian w mechanizmach sprzedażowych stosowanych na swojej witrynie, ale też do przekazania klientom, których prawa były naruszane, voucherów zakupowych.

Zalando naruszało dyrektywę omnibus

UOKiK dopatrzył się uchybień w informowaniu klientów Zalando w zakresie podmiotu, od którego kupują produkty. Na stronach ofert brakowało informacji, czy pochodzą one bezpośrednio od spółki, czy też od podmiotów, które wykorzystują zaledwie serwis jako pośrednika w sprzedaży. W ten sposób końcowi użytkownicy mogli nie wiedzieć, że nie przysługuje im część praw, które są niezbywalne, gdyby towary trafiały do nich bezpośrednio od Zalando.

Zastrzeżeń jest jednak więcej. Brakowało informacji o podziale obowiązków w obsłudze zamówień, przez co nabywcy nie dysponowali informacjami, do kogo mają zwracać się w sprawie reklamacji, odstąpieniu od zakupu czy zwrotów.

Globalna awaria Windowsa. Microsoft publikuje instrukcję, znamy przyczyny. Czy katastrofie można było zapobiec?

Prezes UOKiK o praktykach Zalando

Skutkiem postępowania UOKiK jest wezwanie do zmian w funkcjonowaniu serwisu, tak aby był on w pełni zgodny z dyrektywą omnibus, którą wcześniej naruszały wykorzystywane mechanizmu. Sprawę komentuje prezes UOKiK, Tomasz Chróstny:

Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży internetowej. Brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że wiele spraw, które w tradycyjnych sklepach załatwiamy intuicyjnie – rozmawiając ze sprzedawcą – w e-commerce może przysparzać szeregu wątpliwości. Konsument, dokonując zakupów przez internet, powinien być tak samo bezpieczny, jak w tradycyjnym sklepie. Dlatego przywiązujemy tak dużą wagę do pilnowania i egzekwowania przepisów dyrektywy Omnibus.

Vouchery dla klientów

Wezwanie do zaprzestania praktyk naruszających dyrektywę omnibus nie jest jedynym skutkiem postępowania UOKiK. Zalando musi także przekazać vouchery wszystkim klientom, którzy od 1 stycznia 2023 r. dokonali w serwisie zakupów, które były realizowane przez partnerów firmy, a nie przez nią samą. 

Zobacz: Wydano pilne ostrzeżenie - prośba o weryfikację konta może być oszustwem

Wartość vouchera wyniesie 40 zł i będzie z niego można skorzystać przez 6 miesięcy od otrzymania na wszystkich ofertach dostępnych na Zalando oprócz towarów oferowanych przez partnerów. Administracja serwisu będzie kontaktować z  klientami drogą mailową.

Powiązane
haker
Quiz sprawdzi, czy jesteś bezpieczny w internecie. Jeśli nie zdobędziesz 7/10 pkt., możesz mieć kłopoty