Popyt na usługi PR rośnie jak na drożdżach. Już nawet małe firmy szukają specjalistów od komunikacji z rynkiem.
Popyt na działania Public Relations (PR), nawet pomimo pandemii, z roku na rok jest coraz większy. We współczesnej gospodarce każda firma, prócz podstawowej aktywności, musi zadbać o skuteczną, profesjonalną komunikację z rynkiem.
Według ostatniego rankingu miesięcznika Press łączne przychody największych, działających na polskim rynku agencji Public Relations (PR) w 2019 roku przekroczyły rekordową kwotę 247 mln zł i były o ponad 2 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Cele PR
Definicji Public Relations jest co niemiara. Generalnie chodzi o usługę operującą na granicy informacji i reklamy świadczoną, zasadniczo, na rzecz innych podmiotów gospodarczych czy należących do niej marek. To szeroko pojęta tzw. komunikacja z rynkiem za pośrednictwem różnego rodzaju mediów od tradycyjnych, po najnowsze na przykład sieci społecznościowe. PR najczęściej przybiera postać zaplanowanych i konsekwentnie realizowanych działań, które mają prowadzić do zbudowania i utrzymania pozytywnego wizerunku organizacji i jej relacji z otoczeniem: klientami, pracownikami, firmami współpracującymi, instytucjami i innymi interesariuszami.
Najczęściej stawiane przed działaniami PR cele to wzrost sprzedaży usług lub produktów, pozyskanie nowych partnerów, utrzymywanie pozytywnych relacji z obecnymi czy zdobycie przychylności określonej społeczności (na przykład pracowników, lub lokalnych odbiorców).
Każdy z tych elementów powinien korzystnie wpływać na funkcjonowanie firmy, dając jej choćby nowe możliwości rozwoju.
Social i czarny PR
Ale form aktywności PR jest, co najmniej, kilka. Globalizacja i gwałtowny rozwój sieci www, a więc także, a może przede wszystkim, portali społecznościowych sprawiły, że obecnie pojęcie PR jest szersze niż kiedykolwiek wcześniej. Na bazie najnowszych narzędzi w ostatnich latach powstał ePR (w Internecie), czy Social PR (w sieciach społecznościowych).
Często stosowanym, tradycyjnym narzędziem jest PR kryzysowy, który polega na obronie wizerunku organizacji, najczęściej po niekorzystnym dla nich wydarzeniu. W przypadku wyrobów spożywczych może się zdarzyć, że w mediach pojawi się informacja, iż produkt określonej marki zawiera szkodliwe związki, niekorzystnie wpływa na zdrowie konsumentów. Kryzysowe PR polega wówczas na wyjaśnieniu sytuacji: albo przyznaniu racji i wystosowaniu przeprosin, albo przedstawieniu takich argumentów, na przykład badań niezależnych ośrodków, które będą obalać pojawiające się w publicznej przestrzeni medialnej, fałszywe oskarżenia.
Takie plotki mogą być wynikiem wątpliwej moralnie i powszechnie uważanej za czyn nieuczciwej konkurencji, ale stosowanej jednak czasami w praktyce, odmiany tzw. czarnego PR.
Relacje z mediami
Najczęściej jednak z działalnością PR są kojarzone działania w zakresie tzw. Media Relations. W dużym uproszczeniu polegają one na utrzymywaniu pozytywnych relacji z przedstawicielami mediów, głównie tradycyjnych, ale coraz częściej także nowoczesnych takich jak sieci społecznościowe. Świadczące tego rodzaju usługi agencje PR zajmują się prowadzeniem biur prasowych na rzecz rozmaitych przedsiębiorstw czy z okazji ważnego dla branży wydarzenia takiego jak na przykład targi, organizacją konferencji prasowych z okazji choćby wejścia na rynek nowej linii produktów znanej marki, organizacją wyjazdów na rozmaite wydarzenia ważne z punktu widzenia branży. Działania takie, prócz tego, czym są same w sobie, mają na celu rozwijanie pozytywnych relacji między dziennikarzami a przedstawicielami danego przedsiębiorstwa czy budowanie korzystnego wizerunku marki. Dzięki eventom promocyjnym działalność klienta powinna być szerzej omawiana przez media, jej produkty stawiane za przykład, a wyżej postawieni pracownicy występować w roli branżowych ekspertów.
Odpowiedzialne PR
Ale w ostatnich latach szybko rozwijającą się gałęzią PR są rozmaite działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR, skrót od angielskiego Corporate Social Responsibility ). To różnego rodzaju konferencje, akcje, działania, czy inne tzw. eventy mające na celu podkreślenie troski danej organizacji o kwestie społeczne, choćby ochronę klimatu. Tematy społeczne, szczególnie w ostatnich latach, cieszą się sporym zainteresowaniem opinii publicznej, czyli konsumentów, chętnie są więc podejmowane przez media, w rezultacie stanowią korzystną platformę kreowania pozytywnego wizerunku każdej organizacji.