Poważny problem z BLIK-iem. Przelewy trafiają do złych adresatów
System BLIK to z pewnością coś, czego możemy być w Polsce dumni, co nie znaczy, że jest on pozbawiony wad. Jednym ze zgłaszanych w ostatnim czasie problemów jest recykling numerów przez operatorów, co może skutkować tym, że przelewy BLIK-iem trafiają do złych adresatów.
Przelewy BLIK trafiają do niewłaściwych osób
Serwis money.pl informuje o przypadkach, kiedy przelew na numer BLIK, jedna z najwyżej cenionych przez użytkowników funkcji systemu, trafił do zupełnie obcej osoby. Nie jest to jednak kwestia technicznego błędu w działaniu samego systemu co uchybień w systemie rejestracji numerów telefonicznych.
Operatorzy komórkowi stosują bowiem tzw. recykling numerów telefonicznych. Jeśli jeden abonent kończy umowę i nie decyduje się przenieść numeru do nowego operatora, wówczas numer trafia do puli, z której przyznawane są numery nowym klientom danej sieci. Po jakimś czasie porzucony przez nas numer może być wykorzystywany przez zupełnie inną osobę.
Straciła 180 tys. zł. Wszystko przez internetową znajomość, policja ostrzegaWinny recykling numerów przez operatorów
Problem w tym, że część użytkowników może zapomnieć o tym, że w swoim banku powiązali stary numer telefonu z usługą BLIK, a konkretniej z funkcją przelewów na telefon. W rezultacie, jeśli ktoś uzyskał dostęp do używanego już wcześniej numeru, środki mogą trafiać nie na jego konto, lecz do poprzedniego właściciela numeru.
Zobacz: Weekendowe przerwy w bankach. Lepiej wypłacić gotówkę
Do takiej sytuacji dochodzi jednak tylko wtedy, jeśli po uzyskaniu nowego numeru nie powiążemy go w systemie BLIK ze swoim kontem bankowym. Po sparowaniu nowego numeru z rachunkiem, poprzednie połączenie jest automatycznie usuwane, dzięki czemu można się uchronić przed błędnie adresowanymi przelewami BLIK.
Zwroty chybionych przelewów na telefon BLIK
W przypadkach nieprawidłowo adresowanych przelewów na telefon warto skontaktować się z pomocą techniczną systemu BLIK w celu wyjaśnienia sytuacji. Znacznie łatwiejsze może być jednak skontaktowanie się z nowym właścicielem numeru i poproszenie go o zwrot środków, do czego ten jest zresztą zobowiązany prawnie.