Według danych policji co roku w Polsce dochodzi do ok. 10 tys. kradzieży kieszonkowych. W praktyce może ich być nawet kilkukrotnie więcej. Każda z nich to sytuacja stresowa, jednak pierwsze kroki po incydencie mogą znacząco ograniczyć przykre konsekwencje. Dlatego bezwzględnie należy pamiętać o numerze 828 828 828.
Jednoczesny, skoordynowany atak na klientów wielu polskich banków nie jest czymś, z czym spotykamy się na co dzień. A jednak ostrzeżenia wydane przez NASK oraz analityków z sektora prywatnego są jednoznaczne - trwa zmasowana kampania phishingowa. Ze względu na skalę i dopracowanie może się okazać diablo skuteczna.
Jednym z kamieni milowych w rozwoju rodzimej cyfryzacji usług publicznych było umożliwienie Polakom wykorzystania bankowości mobilnej do weryfikacji tożsamości. W jednej chwili dostęp do mObywatela stał się masowy. Czas, by ta relacja stała się wzajemna - jeden z największych banków działających w Polsce przymierza się do integracji usług z mObywatelem.
Konfrontacja kreatywności cyberprzestępców i skuteczności zabezpieczeń to pole nieustannych potyczek - obie strony prześcigają się w pomysłach, a cyberbezpieczeństwo, jak to cyberbezpieczeństwo, nigdy nie jest stuprocentowe. Część mechanizmów uważanych dotąd za bezpieczne przestaje takimi być. Przekonają się o tym klienci banku Santander.
PKO BP właśnie wprowadziło do swojej aplikacji mobilnej zapowiadaną wcześniej nowość, dzięki której klienci mogą zarabiać realne pieniądze i to nie poprzez inwestowanie, lecz przez handel. Program oferuje już bowiem zapowiedziany w czerwcu br. społecznościowy kantor, który umożliwia wymianę bezpośrednio między klientami.
Zwykle wszelkie prace serwisowe powodujące przerwę w dostępie do usług bankowych przeprowadzane są w weekendy. Często w środku nocy, by były one jak najmniej dotkliwe dla klientów. Inną decyzję podjął największy polski bank, który zaplanował przerwie w dostępie do usług w dzień powszedni, w dodatku dość wcześnie.
mBank to ścisła czołówka pod względem liczby obsługiwanych klientów wśród komercyjnych banków w Polsce. Szacuje się, że rachunek w mBanku ma 5,7 mln klientów detalicznych. Niestety, część z nich może wkrótce utracić dostęp do jednej z najważniejszych dla mBanku usług - bankowości mobilnej.
Internetowe usługi finansowe i aplikacje fintechowe często są celem ataków hakerskich - cyberprzestępcy zdają sobie sprawę, że specjalizując swoje malware we włamaniach do np. serwisów inwestycyjnych, mogą liczyć na pokaźny łup. Dlatego XTB wprowadza mechanizm, który utrudni kradzieże. Pilotażowym rynkiem jest Polska.
Klienci polskich banków znów znaleźli się pod ostrzałem, tym razem zagrożenie stanowią wiadomości mailowe. O fali prób ataków ostrzega bank Pekao, który adresuje do swoich klientów ważny komunikat. Przekazuje w nim przydatne rekomendacje, które pozwolą zminimalizować zagrożenie płynące z trwającej kampanii mailowej.
PKO Bank Polski pozostaje największym bankiem w Polsce - liczba jego klientów przekracza 12 mln. Wszystkich ich czekają w nadchodzący weekend poważne utrudnienia w dostępie do usług. PKO po raz kolejny przeprowadza prace serwisowe i warto zawczasu przygotować się na niedogodności. Zwłaszcza że niedziela 25 sierpnia jest niedzielą handlową.
Zespół CSIRT działający przy Komisji Nadzoru Finansowego wydał ostrzeżenie przed kolejną falą ataków phishingowych. Napastnicy przygotowali dopracowaną fałszywą wersję strony logowania i w ten sposób wyłudzają od ofiar dane uwierzytelniające. Po ich przejęciu mogą samodzielnie logować się na prawdziwą już witrynę i włamywać się na konta. W takich przypadkach często zapomina się, że ofierze grozi nie tylko kradzież pieniędzy, ale też zaciąganie kredytów w jej imieniu przez włamywaczy. Transakcję można rzecz jasna reklamować, ale banki robią wiele, by utrudniać procedurę, co sprzyja kolejnym atakom na aplikacje bankowe.
Cyfryzacja usług publicznych w Polsce, choć nie bez potknięć, postępuje. Dostęp do części usług publicznych uzyskujemy za pomocą mObywatela, pandemia przyśpieszyła częściową cyfryzację publicznej opieki zdrowotnej, co widać po rozbudowie funkcjonalności aplikacji mojeIKP. Postępy widać w ostatnim czasie także w cyfrowych usługach dostarczanych w ramach e-Urzędu Skarbowego. Niedawno pojawiła się tam przydatna możliwość wygenerowania raportu podatnika, a już zapowiedziano kolejne duże nowości. Funkcje, nad którymi pracuje ministerstwo finansów, przydadzą się nie tylko osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Wręcz przeciwnie, skorzystać będzie mógł w zasadzie każdy podatnik.
Pod koniec zeszłego roku Polacy dysponowali ponad 45 mln kart płatniczych, a blisko 34 mln z nich były wykorzystywane przynajmniej raz na kwartał. Płatności bezgotówkowe zdobyły w u nas gigantyczną popularność, podobnie jak płatności zbliżeniowe. W połączeniu z BLIK-iem sprawia to, że Polska przynajmniej pod względem fintechowym jest w opinii wielu bardziej rozwinięta niż np. Niemcy. W takich okolicznościach jeszcze większą wagę mają zmiany zapowiedziane przez Mastercard, które znacząco modyfikują to, w jaki sposób przebiegają płatności kartą. Odczują to zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy.
Jeśli właśnie oczekujesz na nadejście paczki lub po prostu jesteś klientem/klientką usług firm kurierskich, koniecznie zapoznaj się z informacjami z najnowszego komunikatu zespołu CSIRT działającego przy Komisji Nadzoru Finansowego. Analitycy odpowiedzialni za ochronę przed cyberzagrożeniami ostrzegają przed kolejną falą oszustw, w której wykorzystywany jest wyświechtany, a jednak wciąż skuteczny, scenariusz. Napastnicy poszywają się pod firmę kurierską, kierują potencjalną ofiarę na starannie podrobione witryny, a następnie czekają, aż użytkownik wpadnie w sidła. Na szali są dane osobowe, ale przede wszystkim pieniądze - wszystkie, jakie ofiara ma na rachunku bankowym.
PKO Bank Polski pozostaje bankiem, który może pochwalić się największą liczbą klientów. W maju tego roku przekazano informację, że obsługuje nawet 12 mln klientów. Taka skala wymaga wprowadzania innowacji w obsłudze klienta, także z użyciem nowoczesnych narzędzi. Na przykład oprogramowania na smartfonach. PKO BP wydało właśnie ważną aktualizację aplikacji mobilnej IKO, dzięki której klienci zyskają zupełnie nowe i całkiem zaawansowane możliwości planowania kontaktu z pracownikami banku. To jednak nie wszystkie nowości, jakie przygotowano w najnowszej aktualizacji.
Zespół CERT działający przy Orange Polska ostrzega przed groźnymi SMS-ami, które począwszy od piątkowego (9 sierpnia) poranka, są rozsyłane na masową skalę do Polaków. Problem stanowi nie tylko liczba wysłanych komunikatów, ale też całkiem przekonujący komunikat, na który wielu może dać się nabrać. Oszustwo może być jednak opłakane w skutkach - wykradane są dane logowania do kont bankowych, które później są okradane.
Krajowa Izba Rozliczeń to działająca na podstawie Prawa bankowego wyłączna instytucja mająca uprawnienia do prowadzenia Centralnej informacji o rachunkach prowadzonych przez banki w Polsce. Jest przy tym izbą rozliczeniową. Dzięki jej działalności możliwe jest odnajdywanie właścicieli rachunków, co jest na co dzień wykorzystywane np. w sprawach spadkowych. KIR planuje w tym tygodniu ważne prace modernizacyjne, co przełoży się na dostępność usług w dużym polskim banku.
Klienci największego polskiego banku zgłaszają od rana poważne problemy z działaniem ich rachunków bankowych. Część z nich nie może uzyskać dostępu do kont, a inni widzą po zalogowaniu gigantyczne ujemne salda. W wyniku błędu naliczone zostały prowizje sięgające setki miliardów złotych. Dochodzi także do błędnie zaksięgowanych transakcji. Problem zgłosiły już setki klientów z całego kraju, a to nie jedyne problemy z dostępem do usług PKO BP w ostatnim czasie. Można powiedzieć, że ostatnie dni są dla banku wyjątkowo pechowe.
Bank PKO BP wydał ważne zalecenia dotyczące bezpieczeństwa korzystania z kart płatniczych. Do zasad z powodzeniem mogą rzecz jasna stosować się także klienci innych banków. O bezpieczeństwo kart warto zadbać zwłaszcza wakacje, kiedy częściej przebywamy w miejscach, w których dochodzi do kradzieży.
Od wczorajszego wieczoru do Polaków trafiają SMS-y pochodzące rzekomo od ING Banku Śląskiego. Jest to próba oszustwa, która służy wyłudzeniom danych uwierzytelniania do bankowości elektronicznej i kradzieży pieniędzy. Wyjaśniamy, jak rozpoznać atak.
Bank Citi Handlowy przygotował ciekawą propozycję dla wszystkich klientów, którzy wyrobią w nim kartę kredytową. Dla klientów przygotowano aż trzy prezenty, w tym słuchawki bezprzewodowe Apple AirPods 3. generacji. Można otrzymać także równowartość 300 zł, a warunki nie są zanadto wymagające.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wydał decyzję, by ukarać popularną internetową usługę fintechową PayPal karą w wysokości ponad 106 mln zł. W ocenie urzędu naruszenia są bardzo poważna, a ich charakter - bezprecedensowy.
Chiński producent elektroniki zbudował nową fabrykę. Będzie działała na okrągło – przez wszystkie dni w roku, w niedziele, święta, dniem i nocą. Z całą pewnością można jednak powiedzieć, że warunki pracy nikt się nie będzie skarżył. W nowym zakładzie Xiaomi nie będą bowiem pracować ludzie, tylko maszyny. Jest to fabryka w pełni zautomatyzowana i autonomiczna.
Dowody osobiste podlegają co jakiś czas wymianie, a kolejne ich wersje za sprawą wprowadzania nowej funkcjonalności lub wzornictwa, zazwyczaj różnią się od swoich poprzedników. Nowe wersje bywają wyposażone w specjalne funkcje, których dokumenty wyrabiane dawniej nie posiadają. Jednym z takich dodatków jest dodana w 2019 roku warstwa elektroniczna. Dowód osobisty, który ją zawiera łatwo rozpoznać. To tak zwany e-dowód. Swoim właścicielom taki elektroniczny dokument otwiera niejedne drzwi.
Ponad 80 proc. wniosków kredytowych składanych do PKO BP jest analizowanych przez sztuczną inteligencję. Bank pochwalił się stosowaniem modeli oceny ryzyka bazujących na uczeniu maszynowym i zapowiada rozwój w tym kierunku. Zaawansowane oprogramowanie współdecyduje także w sprawie wniosków o kredyty hipoteczne.
Nadchodzą zmiany w systemie BLIK. Skorzystają na nich użytkownicy - odpowiadająca za rozwój systemu spółka Polski Standard Płatności zapowiedziała, że możliwość dokonywania wpłat zostanie rozszerzona poza sieci własne banku.
Bank Millenium poinformował o nowych możliwościach aplikacji mobilnej i serwisu Millenet. Klienci będą mogli złożyć wniosek o wypłacenie świadczenia Dobry Start 300+ w bankowości elektronicznej, a Millenium w ich imieniu przekaże je Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych.
PKO Bank Polski pracuje nad nową funkcją swojej aplikacji mobilnej IKO. Co ważne, będzie się można dzięki niej nieco wzbogacić. Bank umożliwi klientom sprzedaż walut bezpośrednio innym użytkownikom IKO i to po własnych cenach.