O tych zmianach musisz pamiętać, jeśli wracasz do pracy. PIP wydała szereg zaleceń
Praca wraca do biur. W ramach czerwcowego odmrażania gospodarki po restrykcjach wprowadzonych przez rząd w ramach walki z koronawirusem, pracownicy powoli będą wracać do stacjonarnego wykonywania swoich obowiązków. Przyglądamy się zaleceniom Państwowej Inspekcji Pracy, które mają pomóc firmom w bezpiecznym powrocie do działalności. Jest sporo zmian, trzeba będzie reorganizować dotychczas przyjęte zasady. Podpowiadamy, co należy wiedzieć, by uniknąć kłopotów.
Praca w nowej rzeczywistości
Po wielu długich tygodniach pracownicy będą w końcu mogli wrócić do swoich biur. Praca w nowej rzeczywistości wiąże się jednak z licznymi zmianami. PIP wydała specjalne zalecenia dla pracowników i pracodawców. Pierwszą rzeczą jaką poleca inspekcja, to zbadanie nastroju pracowników. Wielu po prostu obawia się powrotu do pracy stacjonarnej. Według PIP-u należy zankietować swoich podwładnych i na podstawie ich odpowiedzi stworzyć plan działania, plan powrotu do biur - terminy powinny być podane na tyle wcześnie, aby każdy mógł sobie zaplanować czas.
Po drugie - poczucie bezpieczeństwa. Praca nie może powodować poczucia strachu w pracownikach. Dlatego biura muszą być odpowiednio wyposażone. Stanowiska pracy powinny być oddzielone od siebie - dokument zaleca zastosowanie separatorów między stanowiskami lub zastosowanie odstępu minimum 1,5 metra. PIP nakazuje sprawną wentylację w pomieszczeniach, a także unikanie przedmiotów, które mogą gromadzić brud - na przykład donice z kwiatami.
Praca powinna być zmianowa
Praca rotacyjna lub zmianowa pozwoli uniknąć kontaktu większej ilości osób, zapewni także obsadzenie wszystkich niezbędnych stanowisk w firmie. PIP rekomenduje zwiększenie liczby przerw i ustalenie ich harmonogramu, tak by na wspólnej przestrzeni nie znajdowało się zbyt dużo osób w jednym momencie. Inspekcja ponadto zaleca, aby przyjrzeć się kompetencjom swoich pracowników i do bardziej wymagających zadań kierować osoby, które naprawdę się na tym znają - tak, aby zmniejszyć ilość osób, które będą miały ze sobą bezpośredni kontakt.
Państwowa Inspekcja Pracy zaleca, by zapewnić pracownikom maseczki lub przyłbice - nie tylko po to, aby móc z nich skorzystać, gdy jakiś pracownik po prostu zapomni zabrać swojej, ale także przez takie działanie firma wskaże, że troszczy się o swoich podwładnych. Firmy muszą zapewnić swoim pracownikom środki do dezynfekcji rąk oraz powierzchni - np. biurek czy komputerów. Ponadto powinny być często dezynfekowane urządzenia wspólne - kopiarki, drukarki, ale także klamki, czy przyciski w windach.
Pracodawca ma obowiązek kontrolowania wprowadzonych zasad. PIP zaleca dodatkowo, aby maksymalnie ograniczyć kontakty fizyczne pracowników - nie powinniśmy się witać uściskami dłoni. Przy wejściu do biura powinny znajdować się płyny do dezynfekcji rąk, muszą one być także w kluczowych pomieszczeniach - np. jadalniach. Łazienki powinny zawierać informacje o tym jak dobre dezynfekować ręce.