BiznesINFO.pl Polska i Świat W Warszawie powstanie most pieszo-rowerowy. Będzie jednym z największych takich na świecie
Piotr Molecki/East News

W Warszawie powstanie most pieszo-rowerowy. Będzie jednym z największych takich na świecie

11 marca 2021
Autor tekstu: Wiktoria Pękalak

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie romiary będzie miał nowy most w Warszawie

  • Jaki ma być efekt końcowy inwestycji

  • Co o budowie powiedział Rafał Trzaskowski

Nowy most łączący Bulwary Wiślane i Pragę w Warszawie

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przekazał dziś informację, że w stolicy powstanie jeden z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych na świecie. Projekt konstrukcji jest już gotowy, a na stronie Urzędu Miasta Warszawy pojawiły się wizualizacje. Pozwolenie na budowę jest już prawomocne, co oznacza, że będziemy mogli przejść spacerem po nowym moście z Bulwarów Wiślanych na Pragę już za 2-3 lata.

To niejedyna inwestycja zapowiedziana w ostatnim czasie przez Rafała Trzaskowskiego. Niedawno rozpoczęto przebudowę tzw. Placu Pięciu Rogów, ogłoszono przetarg na zazielenienie ulicy Marszałkowskiej, a także zorganizowano konkurs na projekt architektoniczny ulicy Chmielnej . Wszystkie te zmiany są częścią nowego otwarcia Prezydenta Rafała Trzaskowskiego, który w ostatnim czasie zintensyfikował swoje działania komunikacyjne.

- Decyzja o budowie tego mostu to dla mnie symboliczny moment. Ta inwestycja idealnie oddaję wizję Warszawy, w którą wierzę. Miasta, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, a teraz - dzięki zmianom, które już rozpoczęliśmy - stanie się idealnym miejscem do życia - przekazał Rafał Trzaskowski podczas ogłoszenia planów budowy mostu.

Warszawski kolos

Most ma być naprawdę olbrzymi. Zgodnie z planami ma mieć pół kilometra długości. Szerokość konstrukcji wygiętej w kształt błyskawicy jest nieregularna. W najwęższym punkcie i tak będzie szeroki -  6,9 m. Nad rzeką most rozszerzy się do 16,3 m. Piesi i rowerzyści będą mieli naprawdę sporo trasy do pokonania. Most zacznie się na wysokości ul. Karowej na lewym brzegu i skończy przy ul. Okrzei na prawym brzegu.

- Ta inwestycja będzie najciekawszą architektonicznie przeprawą w stolicy. Z podobnych konstrukcji słyną inne miasta na świecie - warto wspomnieć choćby Millenium Bridge w Londynie czy szereg ikonicznych przepraw w nadrzecznym parku Madrid Rio - tłumaczył Rafał Trzaskowski.

- Nie tylko brzegi Wisły zyskają dzięki nowemu mostowi. Będzie on szansą dla rewitalizującej się właśnie Pragi, która tym samym przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. Ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej może stać się nową osią - praskim odpowiednikiem Traktu Królewskiego. Dziś Okrzei kończy się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu idący tą trasą w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych. A dalej - wzdłuż Karowej - szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia - dodał Trzaskowski.

Udogodnienie dla rowerzystów

Z nowego rozwiązania z pewnością ucieszą się rowerzyści, którzy do tej pory musieli przeprawiać się niezbyt przyjaznym dla nich mostem Śląsko-Dąbrowskim. Dzięki nowemu mostowi podróż rowerem i pieszo będzie bezpieczna i cicha - w podróży nie będą przeszkadzały samochody.

- Warszawa potrzebuje nowych, pięknych przepraw przez rzekę. A ta przeznaczona jedynie dla pieszych i cyklistów będzie naprawdę unikalna, tym bardziej że wyłoniony w konkursie projekt wpisuje się, w pejzaż miasta i będzie jego rozpoznawalnym fragmentem. Realizacja projektu mostu pieszo-rowerowego, teraz gdy powinniśmy jak najwięcej przebywać na świeżym powietrzu to świetny pomysł - stwierdziła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.

Koszty inwestycji

Budowa nowego mostu w Warszawie ma pochłonąć ok. 180 mln zł. W koszty wliczają się ścieżki, chodniki, rampy, oświetlenie, odwodnienie, a także sama konstrukcja mostu.

źródło zdjęć: Urząd miasta stołecznego Warszawy

Obserwuj nas w
autor
Wiktoria Pękalak

Redaktor Biznesinfo. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, student filozofii. Wcześniej w miesięczniku "Teatr". Niestrudzenie projektuje zasadę ekwiwalencji z osi odbioru na oś kombinacji.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat