W Warszawie powstanie most pieszo-rowerowy. Będzie jednym z największych takich na świecie
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Jakie romiary będzie miał nowy most w Warszawie
-
Jaki ma być efekt końcowy inwestycji
-
Co o budowie powiedział Rafał Trzaskowski
Nowy most łączący Bulwary Wiślane i Pragę w Warszawie
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przekazał dziś informację, że w stolicy powstanie jeden z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych na świecie. Projekt konstrukcji jest już gotowy, a na stronie Urzędu Miasta Warszawy pojawiły się wizualizacje. Pozwolenie na budowę jest już prawomocne, co oznacza, że będziemy mogli przejść spacerem po nowym moście z Bulwarów Wiślanych na Pragę już za 2-3 lata.
To niejedyna inwestycja zapowiedziana w ostatnim czasie przez Rafała Trzaskowskiego. Niedawno rozpoczęto przebudowę tzw. Placu Pięciu Rogów, ogłoszono przetarg na zazielenienie ulicy Marszałkowskiej, a także zorganizowano konkurs na projekt architektoniczny ulicy Chmielnej . Wszystkie te zmiany są częścią nowego otwarcia Prezydenta Rafała Trzaskowskiego, który w ostatnim czasie zintensyfikował swoje działania komunikacyjne.
- Decyzja o budowie tego mostu to dla mnie symboliczny moment. Ta inwestycja idealnie oddaję wizję Warszawy, w którą wierzę. Miasta, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, a teraz - dzięki zmianom, które już rozpoczęliśmy - stanie się idealnym miejscem do życia - przekazał Rafał Trzaskowski podczas ogłoszenia planów budowy mostu.
Warszawski kolos
Most ma być naprawdę olbrzymi. Zgodnie z planami ma mieć pół kilometra długości. Szerokość konstrukcji wygiętej w kształt błyskawicy jest nieregularna. W najwęższym punkcie i tak będzie szeroki - 6,9 m. Nad rzeką most rozszerzy się do 16,3 m. Piesi i rowerzyści będą mieli naprawdę sporo trasy do pokonania. Most zacznie się na wysokości ul. Karowej na lewym brzegu i skończy przy ul. Okrzei na prawym brzegu.
- Ta inwestycja będzie najciekawszą architektonicznie przeprawą w stolicy. Z podobnych konstrukcji słyną inne miasta na świecie - warto wspomnieć choćby Millenium Bridge w Londynie czy szereg ikonicznych przepraw w nadrzecznym parku Madrid Rio - tłumaczył Rafał Trzaskowski.
- Nie tylko brzegi Wisły zyskają dzięki nowemu mostowi. Będzie on szansą dla rewitalizującej się właśnie Pragi, która tym samym przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. Ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej może stać się nową osią - praskim odpowiednikiem Traktu Królewskiego. Dziś Okrzei kończy się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu idący tą trasą w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych. A dalej - wzdłuż Karowej - szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia - dodał Trzaskowski.
Udogodnienie dla rowerzystów
Z nowego rozwiązania z pewnością ucieszą się rowerzyści, którzy do tej pory musieli przeprawiać się niezbyt przyjaznym dla nich mostem Śląsko-Dąbrowskim. Dzięki nowemu mostowi podróż rowerem i pieszo będzie bezpieczna i cicha - w podróży nie będą przeszkadzały samochody.
- Warszawa potrzebuje nowych, pięknych przepraw przez rzekę. A ta przeznaczona jedynie dla pieszych i cyklistów będzie naprawdę unikalna, tym bardziej że wyłoniony w konkursie projekt wpisuje się, w pejzaż miasta i będzie jego rozpoznawalnym fragmentem. Realizacja projektu mostu pieszo-rowerowego, teraz gdy powinniśmy jak najwięcej przebywać na świeżym powietrzu to świetny pomysł - stwierdziła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.
Koszty inwestycji
Budowa nowego mostu w Warszawie ma pochłonąć ok. 180 mln zł. W koszty wliczają się ścieżki, chodniki, rampy, oświetlenie, odwodnienie, a także sama konstrukcja mostu.
źródło zdjęć: Urząd miasta stołecznego Warszawy