Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Reklamacja towaru w przepisach ustawy konsumenckiej
Maria Czekańska
Maria Czekańska 19.05.2021 02:00

Reklamacja towaru w przepisach ustawy konsumenckiej

woman-3040029 1920
pixabay

Czy możesz oddać towar bez paragonu? Czy reklamacja dotyczy jedynie wad fabrycznych? Odpowiemy na wszystkie te pytania. Dowiedz się, jakie dokładnie zasady uwzględnia reklamacja towaru w przepisach ustawy konsumenckiej.

Reklamacja a zwrot towaru

Na początek warto jest rozróżnić jedną ważną kwestię, która często jest mylona przez konsumentów. Należy wiedzieć czym jest reklamacja, a co określamy mianem zwrotu towaru, ponieważ określają je inne przepisy. W najprostszym ujęciu, reklamację stwierdzamy wtedy, kiedy zakupiony towar zawiera wadę. Żądamy wtedy zwrotu pieniędzy albo naprawy. Podstawą reklamacji może być rękojmia albo gwarancja. Natomiast do zwrotu towaru dochodzi wtedy, kiedy dokonaliśmy nieprzemyślanego zakupu. Może to dotyczyć tego, że jednak dana sukienka nam się nie podoba lub stwierdziliśmy, że mamy jednak za dużo kubków w domu. Chcemy zwrócić więc towar, ale nie z powodu jakichkolwiek wad. Sprzedawca nie ma w tym przypadku obowiązku, aby przychylnie rozpatrzyć naszą prośbę.

Reklamacja towaru w przepisach ustawy konsumenckiej – rękojmia

Rękojmia, jak już wspomnieliśmy, jest jedną z dwóch możliwych opcji pozwalających na reklamację towaru. Są nią objęte wszystkie towary konsumpcyjne. Przy korzystaniu z tej opcji, mamy do czynienia z wadą fizyczną bądź prawną zakupionego towaru. W tym przypadku podmiotem odpowiedzialnym za powstałą niezgodność jest sprzedawca. Cała procedura włącza tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy, który nie może odmówić reklamacji.

Wada fizyczna a prawna towaru konsumpcyjnego

Podstawą rękojmi jest wada towaru, a ta może mieć dwa rodzaje: fizyczne lub prawne. O pierwszej z nich mówimy przede wszystkim wtedy, kiedy towar:

  • nie cechuje się właściwościami, jakie produkt powinien mieć lub też o których zostaliśmy zapewnieni przez sprzedawcę czy inne medium, np. reklamę w Internecie;

  • nie nadaje się do celu, o którym zapewniał nas sprzedawca;

  • został nam sprzedany w stanie niekompletnym.

Kiedy mówimy natomiast o wadach prawnych, wtedy mamy do czynienia z:

  • sprzedażą ukradzionego towaru;

  • towar został ograniczony w rozporządzaniu lub korzystaniu nim przez dany organ prawny.

Reklamacja towaru w przepisach ustawy konsumenckiej – gwarancja

Kolejnym sposobem na złożenie reklamacji jest gwarancja. Mamy z nią do czynienia w przypadku, kiedy gwarant oświadczył nam na papierze lub w formie elektronicznej, o jakości towaru. Nie raz zdarza się, że gwarancja występuje np. w reklamie – wtedy mamy prawo rościć, aby udzielono nam tego zapisu na jakimkolwiek trwałym nośniku. Gwarantem może być producent, importer, dystrybutor lub sprzedawca. Nie ma jednego typu gwarancji – przedsiębiorcy mogą kreować oświadczenie dobrowolnie, a więc nakładać na siebie różne obowiązki. Najczęściej mamy do czynienia z zapewnieniem o zwrocie pieniędzy lub naprawie rzeczy. W przypadku otrzymania gwarancji należy zawsze dokładniej zapoznać się z jej treścią. Istnieją w niej zapisy, które mówią o tym, kiedy nie można skorzystać z gwarancji. Przykładowo w przypadków telefonów komórkowych nie można m.in. samemu naprawiać sprzętu, jeśli gwarant odnajdzie jakiekolwiek oznaki naruszonego wnętrza, może negatywnie rozpatrzyć całą reklamację.