Rewolucja w TVP. Mniej kanałów i brak abonamentu RTV
Kolejna wielka zmiana szykuje się w Telewizji Polskiej. W TVP ma być mniej kanałów, ale też mniej reklam. Zmieni się również sposób finansowania mediów publicznych, już nie dzięki abonamentowi RTV.
Koniec z abonamentem RTV
O nadchodzących reformach mediów publicznych opowiedział przewodniczący sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, Bogdan Zdrojewski. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl przedstawił dwie nowe możliwości finansowania Telewizji Polskiej i Polskiego Radia:
Tak wyłudzą twoje dane. Przy kasie lepiej zachować ostrożnośćTo pewien mechanizm finansowania z budżetu państwa, a nie coroczna dotacja wzorem wielu państw europejskich, wyjaśnił. Jest to minimalny procent od PKB. Tak, aby media publiczne posiadały pewne środki gwarantowane nie corocznie, tylko w długiej perspektywie. To będzie propozycja ustawowa.
Opłata zamiast abonamentu
Drugą alternatywą dla starego abonamentu RTV miałaby być opłata audiowizualna, w wysokości około 9 zł. W przeciwieństwie do abonamentu RTV, opłatę audiowizualną opłacaliby podatnicy i firmy w ramach podatków PIT i CIT. Obecnie kosztami obciążone są gospodarstwa domowe. Podobne rozwiązanie funkcjonuje również w innych europejskich krajach.
Przy tej koncepcji obowiązywałyby wszystkie dotychczasowe ulgi, czyli dla inwalidów, niewidomych, kombatantów, etc. Tam jest także propozycja poszerzenia tego o dzieci i młodzież do 26 roku życia. Opłata byłaby od adresu domowego i domownika, podatnika. Nie od smartfona czy określonego urządzenia. Opłaty audiowizualne są także w innych krajach Europy, zapewnił Bogdan Zdrojewski w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl
Podobnie jak w przypadku abonamentu RTV, przewiduje się możliwość zwolnienia podatnika z opłaty audiowizualnej — skorzystałyby na tym osoby nie korzystające z mediów publicznych.
Warto zaznaczyć, że oba warianty zakładają nie tylko zmianę sposobu finansowania mediów publicznych, ale również ograniczenie reklam. Ustawa miałaby być gotowa pod koniec września, a przepisy weszłyby w życie z początkiem 2025 roku.
Mniej reklam i mniej kanałów
”Powinno zostać tyle kanałów, żeby realizować misję nadawcy publicznego", podkreślił Robert Kwiatkowski, członek Rady Mediów Narodowych. Zmniejszenie liczby kanałów, np. poprzez połączenie niektórych, pozwoliłoby ograniczyć koszty ich utrzymania. Obecnie w ofercie TVP dostępne jest aż 21. kanałów. Na całym świecie więcej oferuje jedynie chińska CCTV.
źródło: Interia Wydarzenia