Rusza budowa fabryki Izery. Zakład zatrudni 2 tys. osób
Czy doszło do długo oczekiwanego przełomu w sprawie produkcji polskiego samochodu elektrycznego Izera? Spółka Electromobilty Poland poinformowała, że otrzymała zgodę na budowę od prezydenta Jaworzna, gdzie stanąć ma zakład produkcyjny. Już za trzy lata ma w niej pracować nawet 2 tys. osób.
Izera zaczyna budować fabrykę
Decyzja prezydenta Jaworzna to ostatni formalny element, który był potrzebny do rozpoczęcia budowy fabryki Izery . Zakład ma stanąć w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym. Już pod koniec stycznia Electromobility Poland otrzymała pozytywną decyzję prezydenta Dąbrowy Górniczej w sprawie uwarunkowań środowiskowych dla inwestycji.
Zweryfikowane zostały także założenia techniczne, biznesowe i prawne, co było niezbędne po zmianie władzy. Raporty z audytów zostały przekazane organom administracji państwowej nadzorującej działalność EMP. Po wydaniu zgody przez prezydenta Jaworzna konieczne jest jeszcze tylko uprawomocnienie. Gdy do niego dojdzie, będzie mogła ruszyć budowa zakładów, w których powstanie Izera.
Fabryka Izery w Jaworznie zatrudni nawet 2 tys. osób
Sama budowa ma być rozłożona na dwa etapy. Pozwolenie wydanie przez prezydenta Jaworzna dotyczy pierwszego z nich, który zakończy się zbudowaniem zakładu produkcyjnego o powierzchni 169 tys. mkw do 2027 r . Docelowo fabryka ma zatrudniać nawet 2 tys. osób, choć EMP deklaruje, że produkcja samochodów elektrycznych Izera będzie przebiegać w sposób dalece zautomatyzowany.
Zgoda prezydenta Jaworzna na budowę była poprzedzona kluczowymi zmianami w kierownictwie Electromobility Poland. Na początku kwietnia na fotelu prezesa spółki Piotra Zarembę zastąpił Paweł Poneta , który ma piastować to stanowisko do rozstrzygnięcia na nie konkursu. Wcześniej Poneta kierował badaniami i rozwojem w Tauron Polska Energia. Przypomnijmy, że właśnie Tauron, obok PGE, Energi i Enei, był współzałożycielem spółki EMP i do jesieni 2021 r. dysponował 25 proc. kapitału akcyjnego. Po zmianach w 2021 r. większościowym akcjonariuszem jest skarb państwa.
Izera - polskie auto na chińskiej platformie
Choć najczęściej sygnalizowaną cechą Izery jest to, że będzie to samochód wyprodukowany w Polsce, to należy pamiętać, że porzucana została koncepcja wykorzystania autorskiej platformy. Auto zostanie skonstruowane na bazie rozwiązań dostarczanych przez chińskiego giganta Geely , który od 2011 r. produkuje swoje auta m.in. na Białorusi. Tam państwowa spółka utworzyła z Geely podmiot joint venture, który już w 2016 r. rozpoczął produkcję crossovera SUV-a Geely Boye.