Ryanair złoży pozew przeciw Polsce. Wszystko przez dotowanie LOT-u
Ryanair wytacza ciężkie działa przeciwko narodowym przewoźnikom. Linie lotnicze zaskarżyły już 21 przypadków, w których Komisja Europejska wyraziła zgodę na przekazanie podmiotom krajowym pomocy publicznej w trakcie pandemii. Następny w kolejności może być LOT.
Z tego artykułu dowiesz się:
Co Ryanair uważa o pomocy publicznej dla narodowych przewoźników
Ile pieniędzy otrzymał LOT
Ile spraw wygrały irlandzkie tanie linie lotnicze
Ryanair domaga się sprawiedliwości
Ryanair szacuje, że w przeciągu roku pandemii stracił prawie 1,5 mld euro (ok. 4,5 mld zł). W porównaniu do krajowych przewoźników był na przegranej pozycji, ponieważ nie mógł liczyć na żadne dofinansowanie w czasie, gdy międzynarodowa turystyka zamarła.
Z kolei narodowi przewoźnicy otrzymali pomoc publiczną, która była udzielana za zgodą Komisji Europejskiej. Ryanair twierdzi, że wsparcie jest dyskryminujące i niezgodne z prawem. Dlatego też zamierza walczyć o równe traktowanie i zgłosił 21 skarg.
Ryanair pójdzie na wojnę z LOT-em?
Puls Biznesu donosi, że tym razem na celowniku irlandzkich tanich linii lotniczych znalazł się LOT. Z ustaleń dziennika wynika, że Ryanair już przygotowuje dokumenty, aby zgłosić sprzeciw przeciwko pomocy publicznej, którą otrzymał LOT.
- Będziemy kontynuować w przypadkach, w których dochodzi do dyskryminacji - oznajmiła w rozmowie z „PB” Olga Pawlonka, rzeczniczka Ryanaira.
Jak na razie LOT nie odniósł się do tych doniesień. Rzecznik linii lotniczych przekazał, że nie udziela komentarza w sprawach, które nie są bezpośrednio związane z PLL LOT.
W grudniu 2020 r. polskie narodowe linie lotnicze otrzymały pomoc publiczną rzędu 2,9 mld zł. LOT mógł liczyć na 1,8 mld zł pożyczek i 1,1 mld zł dokapitalizowania.
Ryanair z pierwszymi sukcesami
Działania podejmowane przez irlandzkie linie lotnicze już przyniosły rezultaty. 19 maja 2021 r. Trybunał w Luksemburgu postanowił anulować zgodę wydaną przez KE na pomoc publiczną dla holenderskich linii KLM i portugalskiego narodowego przewoźnika TAP.
Czy LOT również ma powody do obaw? Michał Leman, ekspert lotniczy i prezes Flixbusa w Polsce, przyznał w rozmowie z „PB”, że Ryanair ma od zawsze podważa pomoc dla przewoźników wymagających restrukturyzacji.
Jednak specjalista zaznacza, że LOT przebrnął już przez ścieżkę notyfikacji w latach 2013-2014. W związku z tym ma szanse na większą wiarygodność, pod warunkiem że przedstawi racjonalny plan rozwoju.
Z kolei Eryk Kłopotowski, ekspert lotniczy i dyrektor zarządzający Transworld Communications, wskazuje, że Ryanair ma w zanadrzu cały szereg prawników. Jednak jego zdaniem szanse, aby w trakcie pandemii linie państwowe i prywatne były traktowane identyczne, są „bliskie zeru”.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]