Rząd zapowiada ważne zmiany dla przedsiębiorców. Koniec z pieczątką i wzywaniem do urzędu
Resort rozwoju skierował do konsultacji pakiet ułatwień dla przedsiębiorców. Znalazły się w nim m.in. zapisy dotyczące zasad prowadzenia firmy, sukcesji i kontaktów z administracją. Minister Waldemar Buda przekazał, że w akcie prawnym wskazano zmiany w aż kilkudziesięciu ustawach. Konsultacje potrwają do 4 maja br. Uwagi i opinie można zgłaszać na adres pakiet.ulatwien@mrit.gov.pl.
Nadchodzą nowe rozwiązania dla przedsiębiorców
Ministerstwo rozwoju poinformowało PAP o przekazaniu 13 kwietnia do konsultacji pakietu ułatwień dla przedsiębiorców. Łatwiejsze pierwsze kroki w biznesie, prostsze zasady prowadzenia firm, sprawna sukcesja i przyjazne prawo gospodarcze – to cztery filary przygotowanego przez MRiT nowego pakietu zmian, które mają poprawić środowisko prawne i instytucjonalne dla firm – zapowiedział resort.
Zapewnił, że zaprezentowane w kilkudziesięciu ustawach zmiany są efektem dialogu z przedsiębiorcami. Zdaniem MRiT ułatwienia w postaci Konstytucji Biznesu, Tarczy Prawnej i Pakietu 100 zmian dla firm zostały pozytywnie ocenione przez biznes i miały dobry wpływ na funkcjonowanie tego środowiska. Wciąż pozostały jednak obszary, którymi koniecznie należy się zająć.
Chodzi np. o samo zakładanie firmy. W planach jest wprowadzenie zmian w Kodeksie cywilnym, Kodeksie postępowania cywilnego oraz Prawie przedsiębiorców, które umożliwią podejmowanie działalności zawodowej lub gospodarczej przez osoby małoletnie (za zgodą sądu opiekuńczego) i przy prężnie rozwijającej się gospodarce cyfrowej pozwolą im szybciej wejść na rynek. Jednocześnie chcemy wyeliminować sytuacje patologiczne, takie jak np. próby rejestrowania przez rodziców firm na 2-latków, w celu ominięcia przepisów – podkreślił resort.
Koniec z wzywaniem do urzędu i brak pieczątki
Ministerstwo chce również poprawić relacje między przedsiębiorcami a administracją publiczną. Oznacza to koniec wizyt w urzędach (odbywałyby się tylko w wyjątkowych przypadkach) i częstsze wykorzystywanie listów oraz e-maili przez instytucje państwowe. W praktyce miałoby to przełożyć się na większą oszczędność czasu. Do tego swoją cegiełkę dołożyłaby również możliwość doręczenia załączników na elektronicznych nośnikach takich jak płyta CD czy pendrive . Co więcej, kontakty z urzędami miałyby mniej formalny charakter dzięki zniesieniu wymogów dot. posługiwania się pieczątką przez przedsiębiorcę – jej brak nie będzie powodem uznania pisma za niekompletne.
Usprawnienia mają objąć też kontrole w firmach – poza zawiadomieniem o jej przeprowadzeniu przedsiębiorca otrzyma również listę niezbędnych informacji i dokumentów do wykazania podczas kontroli.
Natomiast w kwestii ułatwień w zakresie sukcesji MRiT zaproponowało sprawniejsze ustanawianie zarządcy sukcesyjnego poprzez obniżenie procentowego udziału spadkobierców z 85 proc. do 75 proc. Automatyczne wydłużenie zarządu sukcesyjnego – po złożeniu wniosku w tej sprawie – pomoże spadkobiercom, aby w razie wystąpienia takiej konieczności utrzymać firmę do momentu rozstrzygnięcia spraw spadkowych.
Udoskonalenie otoczenia prawnego
W Prawie przedsiębiorców mają znaleźć się rozwiązania, które udoskonalą otoczenie prawne. Chodzi m.in. o zasadę „one in, one out”, dzięki której poprzez wprowadzenie jednego nowego obowiązku administracyjnego projektodawca będzie dążył do zmniejszenia innego obowiązku . Poza tym w jej ramach pojawiłyby się:
- obowiązkowa ocena ex post przepisów gospodarczych, w przypadku gdy nie odbyły się konsultacje publiczne
- oraz wdrożenie zasady „dwóch terminów” – przepisy prawa gospodarczego powinny, co do zasady, wchodzić w życie pierwszego stycznia lub pierwszego czerwca danego roku.
Resort rozwoju proponuje też przygotowywanie co 4 lata polityki regulacyjnej. Określano by w niej priorytetowe działania zmierzające do poprawy otoczenia prawnego prowadzenia biznesu w naszym kraju.