BiznesINFO.pl Polska i Świat Historia pisze się na naszych oczach. Fabryka w Tychach idzie z duchem czasu
Wikimedia Commons Pava CC3.0

Historia pisze się na naszych oczach. Fabryka w Tychach idzie z duchem czasu

31 grudnia 2020
Autor tekstu: Konrad Karpiuk

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie auta będzie produkowała tyska fabryka

  • Dlaczego fabryka w Tychach ma takie znaczenie dla FCA

  • Jak wyglądała 100-letnia współpraca Fiata z Polską

W tyskiej fabryce Fiata będą produkowane nowe modele samochodów

Obecnie sztandarowy samochód tyskiej fabryki to Fiat 500, którego produkcja trwa już od 2007 roku. Od wielu lat to jeden z lepiej sprzedających się samochodów koncernu, co świadczy o strategicznym znaczeniu polskiego zakładu.

Dlatego też FCA planuje kolejne inwestycje w Tychach. Realizacja planowanych prac może potrwać nawet kilka lat, ale już w 2022 roku ma rozpocząć się produkcja pierwszego z trzech nowych modeli Fiata, Jeepa i Alfy Romeo.

Dla tyskiej fabryki to nie lada wyróżnienie, bo produkowane auta mają być w pełni napędzane przez silnik elektryczny. Dzięki temu FCA chce wejść w nową erę motoryzacji, opartej na elektromobilności.

- Polska od zawsze miała dla FCA strategiczne znaczenie. FCA Poland produkuje i będzie produkować samochody z wysokim udziałem podzespołów wytwarzanych lokalnie, które śmiało mogą być określane mianem „Made in Poland”. Załoga FCA Poland przez lata wykazała determinację i profesjonalizm w dążeniu do osiągnięcia najwyższych standardów światowych w zakresie wytwarzania samochodów - mówił prezes zarządu FCA Alfredo Leggero.

Jak podkreślał prezes korporacji, pracownicy polskiej fabryki "zasługują" na inwestycje i mogą być dumni, że swoją pracę przyczynili się do rozwoju marki. Jak podaje portal Auto-Świat, decyzja została przypieczętowana przez przekazanie decyzji o pomocy publicznej dla grupy FCA przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną.

Wsparcie ma dotyczyć korzyści przy realizacji inwestycji, w formie ulg w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Dokumenty od prezesa KSSE, dr. Janusza Michałka przyjął Sławomir Bekier, dyrektor finansowy FCA Poland.

100 lat współpracy. Długie tradycje współpracy Fiata z Polską

Można powiedzieć, że to swego rodzaju prezent jubileuszowy, bo w tym roku marka Polski Fiat obchodzi swoje stulecie. Spółka Akcyjna została założona w 1920 roku, w 1931 roku otwarto fabrykę, która przez cztery lata składała auta z włoskich podzespołów. Od 1935 roku zaczęła się samodzielna produkcja dwóch modeli osobowych, dwóch ciężarówek, oraz trzech modeli wojskowych.

II wojna światowa stanowi sporą wyrwę w historii marki szczególnie że w 1939 fabryka została zbombardowana. Jednak po wojnie szybko próbowano przywrócić współpracę. Z początku w Fabryce Samochodów Osobowych zamiast Warszawy M20 miał być produkowany właśnie Fiat. W negocjacje wciął się jednak Związek Radziecki. Ostatecznie produkowaliśmy auto na bazie radzieckiej Pobiedy.

To jednak nie zakończyło ostatecznie współpracy między Fiatem i Polską. W 1967 roku, po trudnych negocjacjach z Władysławem Gomułką, udało się uruchomić produkcję licencyjną Fiata 125p w żerańskim FSO. Natomiast w 1973 roku w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsko-Białej rozpoczęła się produkcja Fiata 126p "Malucha" . Od 1975 samochód zjeżdżał także z linii produkcyjnej w Tychach.

W 1992 roku Fiat nabył FSM. Powołano spółkę Fiat Auto Poland. Do polskiej fabryki w Tychach zawitały nowoczesne pojazdy, takie jak Fiat Cinquecento, czy Fiat Uno otwierając najnowszy rozdział historii współpracy polski z włoskim koncernem.

Obserwuj nas w
autor
Konrad Karpiuk

Redaktor Biznesinfo. Najchętniej pisze na tematy polityczne, społeczne i związane z kierowcami. Były redaktor portalu "Świat na Kołach". Absolwent Socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. Hobbystycznie zajmuję się muzyką i starymi samochodami, głównie krajowej produkcji.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat