Sebastian Kulczyk sprzedał autostradowe imperium. Wiemy, kto przejął udziały
Sebastian Kulczyk – polski przedsiębiorca i międzynarodowy inwestor – nie ma już udziałów w autostradowych spółkach. “Rzeczpospolita” nieoficjalnie donosi, że w ostatnich dniach sprzedał je za ok. 3 mld zł. Nowym nabywcą aktywów miał zostać francuski fundusz inwestycyjny Meridiam.
Flagowy projekt Autostrady Wielkopolskiej został sprzedany
Po 30 latach Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w spółkach odpowiedzialnych za budowę i utrzymanie Autostrady Wielkopolskiej. Transakcja sprzedaży firmy KI One, która miała 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) oraz 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.) została dopięta w ostatnich dniach – poinformowała w piątek 8 września “Rzeczpospolita”. Natomiast Interia Biznes przekazała, że spółka Kulczyk Investments postanowiła nie komentować doniesień medialnych na temat transakcji.
Sprzedana została również Autostrada Eksploatacja (AESA), odpowiedzialna za utrzymanie koncesyjnych odcinków A2 i budowlana spółka A2 Route. Na tym wszystkim Sebastian Kulczyk zarobił ok. 3 mld zł. Nowym nabywcą autostradowego imperium miał zostać francuski fundusz inwestycyjny Meridiam. Specjalizuje się on w przedsięwzięciach infrastrukturalnych i inwestuje w długoterminowe projekty na stabilnych gospodarczo rynkach.
Przypomnijmy, że firma Autostrada Wielkopolska (AWSA) powstała w 1992 roku, jej założycielem był Jan Kulczyk (Sebastian Kulczyk odziedziczył spółkę po śmierci ojca). AWSA za własne środki i kredyty zbudowała w latach 2002-2004 odcinek A2 Konin - Nowy Tomyśl. Natomiast jej siostrzana spółka AWSA II (powstała w 2009 roku) budowała i eksploatowała (w formule partnerstwa publiczno-prywatnego) odcinek Nowy Tomyśl - Świecko. Do użytku oddała go pod koniec 2011 roku. Budowa obu odcinków o łącznej długości 255 km kosztowała 2,4 mld euro.
Sukces polskiego miliardera
W lipcu “Puls Biznesu” informował, że Kulczyk Investments miał rozpocząć proces sprzedaży firm związanych z autostradą A2 jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie. Eksperci obawiali się, że trudna sytuacja geopolityczna utrudni poszukiwania nowego nabywcy spółek autostradowych. Fakt, że Sebastianowi Kulczykowi udało się sprzedać aktywa, świadczy o jego sukcesie i umiejętnościach w przebudowywaniu portfela pod nowe trendy gospodarcze.
Darmowe autostrady. Na których odcinkach nie trzeba płacić?
Od kilku dni aż do końca roku cała autostrada A1 jest bezpłatna dla pojazdów osobowych oraz motocykli. Do bezpłatnego przejazdu uprawnia tzw. bilet zerowy, który należy pobrać przy wjeździe na autostradę, a następnie wręczyć go inkasentowi na zjeździe. GDDKiA przypomina również, że od 1 lipca 2023 roku nie trzeba płacić za przejazd pojazdem lekkim po odcinku A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica.