Spis powszechny właśnie trwa. Obowiązek musi spełnić każdy, masz czas do 30 września
Spis powszechny 2021 wystartował na początku kwietnia. Do przekazania informacji GUS zobowiązany jest każdy obywatel. Jeżeli tego nie zrobi, grozi mu surowa kara pieniężna. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby prawidłowo wypełnić formularz.
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Do kiedy trwa spis powszechny
-
Na jakie pytania trzeba odpowiedzieć
-
Jakie trudność może sprawić wypełnianie formularza
Spis powszechny na innych zasadach
Spis powszechny to największe badanie statystyczne, które GUS przeprowadza raz na 10 lat. Za jego pośrednictwem zbiera informacje o tym, ilu nas jest, kim jesteśmy i jak żyjemy. Zgromadzone dane są wykorzystywane do pogłębionych analiz dotyczących struktury demograficzno-społecznej ludności i służą jako podstawa do tworzenia założeń polityk publicznych.
Dzięki informacjom od obywateli Ministerstwo Finansów jest w stanie odpowiednio ustalić dotacje dla gmin. Dla Ministerstwa Edukacji i Nauki spis powszechny to dodatkowe narzędzie do kształtowania polityki oświatowej. Dane zgromadzone przez GUS pozwalają Ministerstwu Zdrowia zaplanowanie rozkładów środków dla poszczególnych regionów. Z kolei Ministerstwo Rolnictwa może opracowywać politykę żywnościową.
Tegoroczna edycja wystartowała 1 kwietnia 2021 r. Tym razem spis powszechny będzie trwał dłużej - czas na przekazanie danych kończy się dopiero 30 września 2021 r.
Portal benchmark.pl podaje, że z uwagi na pandemię podstawową formą jest samospis internetowy , czyli wypełnienie formularza internetowego, który jest dostępny na stronie nsp2021.spis.gov.pl. Do zalogowania potrzebny jest profil zaufany, bankowość elektroniczna lub numer PESEL . Wybór ostatniej opcji sprawia, że w spisie powszechnych pojawia się dodatkowe uwierzytelnienie w postaci pytań o rodziców.
Spis powszechny to obowiązek dla każdego obywatela. W imieniu osób niepełnoletnich dane przekazują rodzice lub opiekunowi prawni. Portal edziecko.pl wskazuje, że należy podać imię, nazwisko, drugie imię oraz numer PESEL dziecka. Jeżeli małoletni nie posiada numeru PESEL to można wpisać datę urodzenia. Każdy, kto uchyla się od obowiązku przekazania danych naraża się na karę w wysokości 5 tys. zł
Spis powszechny przez telefon
Jednak spis powszechny przez internet wymaga odpowiedniego sprzętu. Nie wszyscy mają do niego dostęp. W takiej sytuacji mogą liczyć na pomoc rachmistrzów, którzy będą wykonywali telefony w sprawie spisu powszechnego.
Jak rozpoznać, że rozmawiamy z urzędnikiem, a nie z oszustem? Oficjalnie telefoniczny etap spisu powszechnego ma rozpocząć się dopiero 4 maja. Zatem jeżeli rozmówca będzie próbował pozyskać informacje przed tym dniem to należy podejrzewać, że jest to oszustwo.
Na początku rozmowy rachmistrz poda swoje imię, nazwisko i numer identyfikatora. Dzięki temu można go zweryfikować np. na infolinii GUS (22 279 99 99) lub przez formularz internetowy.
Poza tym warto zwrócić uwagę na numer telefonu, z którego dzwoni rzekomy rachmistrz. Urzędnicy mają kontaktować się z respondentami pod numerem: 22 828 88 88.
Jakie pytania zawiera spis powszechny?
Spis powszechny jest podzielony na 9 sekcji. Pytania są zróżnicowane i dotyczą takich spraw, jak np. miejsce zamieszkania i jego status prawny, poziom wykształcenia czy aktywność ekonomiczna. W formularzu pojawiają się także bardziej osobiste zagadnienia np. pytanie o związek niesformalizowany czy wyznanie. W tego typu pytaniach można zaznaczyć opcję "nie chcę udzielać odpowiedzi".
Do spisu powszechnego warto przygotować się wcześniej. W jednej z sekcji widnieje bowiem pytanie o wyjazdy zagraniczne. Jeżeli w ostatnim czasie obywatel mieszkał za granicą np. przez kilka miesięcy to musi wpisać adres zagraniczny.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na redakcja@biznesinfo.pl