Stokrotka ujawnia listę benefitów swoich pracowników. Solidarnościowcy z NSZZ kłamią?
Związkowcy z Solidarności po tym, jak sieć z początkiem stycznia odpowiedziała na ich zarzuty, opublikowali kolejny apel, tym razem jeszcze dociążając zarzuty. Piszą o pracy niepełnosprawnych, wyzysku i przekraczaniu “ludzkich możliwości" podczas codziennych zmian. W odpowiedzi na nasz artykuł w tej sprawie sieć przekazała szczegóły dotyczące benefitów swoich pracowników.
Związkowa afera w Stokrotce
Pierwsze pismo pracowników zrzeszonych w ramach stokrotkowej Solidarności związkowcy wysłali do zarządu już w listopadzie 2024 r. Wówczas podnosili pogorszenie warunków pracy, wydłużanie godzin otwarcia marketów (chodziło o okres przedświąteczny i noworoczny/Sylwester) - i konsekwencje wydłużania tych godzin; brak możliwości powrotu do domu (w piśmie czytamy m.in., że duża część pracowników nie ma prawa jazdy), czy cięcia etatów z jednoczesnym brakiem redukcji obowiązków jednostkowych pracowników. Z początkiem stycznia zastępca działu kadr spółki odpowiedział, tłumacząc większość z tych decyzji m.in. presją rynku (podobne ruchy w tym samym czasie powzięła bezpośrednia konkurencja), zastrzegając, że spółka każdorazowo uwzględniała przy zmianach interes pracowników.
Solidarnościowcom to tłumaczenie nie wystarczyło; opublikowali kolejne pismo, tym razem uszczegóławiając swoje zarzuty. Napisali o pracy niepełnosprawnych, inwigilacji czy odbieraniu posiłków.
Więcej o sprawie: Bunt w znanym markecie. Pracownicy ujawniają pracę niepełnosprawnych “ponad ludzkie możliwości”
Po naszej publikacji w tej sprawie menadżerka działu PR precyzyjnie odniosła się do treści związkowych postulatów. Udostępniła nam m.in. listę benefitów, z których korzystają pracownicy marketu i ujawniła politykę podwyżkową.
Lidl zmienia asortyment. Sieć nagle ogłosiła specjalną dietę. „System żywnościowy musi się zmienić”Sieć ujawnia pracownicze benefity: podwyżki, dopłaty do wakacji i fundusz
Menadżerka ds. PR i komunikacji zewnętrznej Daria Raganowicz najpierw naświetla realia płacowe: według jej oświadczenia pracownicy ostatnie podwyżki dostali w styczniu br. (względem grudnia) - o 8 proc. w przypadku pracowników sklepów i magazynów sieci.
Zwiększone zostały one (wypłaty - red.) o około 8 proc., biorąc pod uwagę wskaźniki ekonomiczne spółki oraz analizę rynku pracy - precyzuje.
Zaznacza przy tym, że podwyżki są elementem systemowego tworzenia stabilnego środowiska pracy — wspomniane +8 proc. nie stanowi zatem obligatoryjnego podniesienia wypłaty w konsekwencji wzrostu płacy minimalnej, to osobna podwyżka.
Jednocześnie podkreślamy, że wynagrodzenia naszych pracowników są wyższe niż ustalone wynagrodzenia minimalne - punktuje.
Ponad wypłaty pracownicy Stokrotki mają mieć dostęp do funduszu socjalnego spółki, którego zwiększenie o 20 proc. zapowiedziano na początku miesiąca. W tym instrumencie finansowym znajdują się takie benefity jak świadczenia z okazji świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy i wakacji, a w przypadku pracowników-rodziców; także finansowania dla dzieci prezentów z okazji mikołajek (6 grudnia).
Z dodatkowego wsparcia mogą korzystać także osoby najbardziej potrzebujące, które wspieramy dofinansowaniami zakupu szkolnej wyprawki, wypoczynku dzieci, a także dodatkowymi świadczeniami przewidzianymi na wypadek trudnych sytuacji życiowych - dodaje Raganowicz.
Przeciążenie pracą?
O ile finansowy kontekst działalności spółki i jej modelu wynagradzania pracowników można przedstawić wymiernie, o tyle opisanie problemu wydolności pojedynczego pracownika i jego stosunku wobec ilości pracy jest już trudniejsze. Związkowcy w nowym piśmie z 12 stycznia podnosili ten problem kilkakrotnie. “Trud, z którym mierzymy się codziennie, jest fizycznie i psychicznie nie do zniesienia” - pisali.
Przedstawicielka sieci odpowiada, że spółka na bieżąco weryfikuje poziom zatrudnienia w swoich placówkach i dopasowuje go do bieżących potrzeb.
Obok wzrostu wynagrodzeń bardzo duży nacisk kładziemy na inwestycje w rozwiązania wpływające na komfort, optymalizację i bezpieczeństwo pracy. W ich wdrażaniu biorą udział pracownicy zaangażowani w przygotowanie nowych inicjatyw i opiniujący ich funkcjonowanie.
W kontekście inwestycji w infrastrukturę dodaje, że w 2024 r. odnowienie sal sprzedażowych i zapleczy, czyli całościowe lub częściowe modernizacje przeprowadzono w 160 sklepach.
Według oświadczenia Raganowicz w sieci, oprócz działu BHP, istnieje też oddzielna komisja, zajmując się relacjami z pracownikami; omawiają zagadnienia BHP, wypracowują propozycje rozwiązań problemów podnoszonych przez załogę.
Petycja do zarządu Stokrotki, opublikowana w sieci przez Solidarnościowców, została do momentu publikacji tego artykułu podpisana przez ponad 1 tys. 200 osób.