Strefy czystego transportu jeszcze w tym roku? Mamy komentarz ministerstwa
Czy już wkrótce do centrów dużych polskich miast będą mogły się przedostać wyłącznie pojazdy elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym? To bardzo prawdopodobny scenariusz. Redakcja Biznes Info zwróciła się do resortu klimatu i środowiska z pytaniem o losy Stref Czystego Transportu. Ich powstanie utrudni wjazd do centrum autom zanieczyszczającym powietrze.
-
Kiedy zostaną wprowadzone regulacje dotyczące Stref Czystego Powietrza
-
Gdzie będą one obowiązywać
-
Co wprowadzenie takich stref oznacza dla kierowców
Strefy czystego transportu jeszcze w tym roku?
Złe wieści dla posiadaczy kopcących samochodów. Wygląda na to, że dużo szybciej niż się wydawało będą oni mieli poważne problemy z dostaniem się do centrów dużych miast.
Jeszcze pod koniec 2020 roku „Dziennik Gazeta Prawna” informował, że przygotowywana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska regulacja dotycząca tzw. Stref Czystego Transportu (jest ona elementem nowelizacji ustawy o elektromobilności), zakłada, że gminy od 2021 roku będą mogły tworzyć obszary, do których nie będą mogły wjeżdżać pojazdy zanieczyszczające powietrze. Wstęp miałyby jedynie auta elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym.
Pierwotne plany zakładały, że dopiero za 10 lat Strefy Czystego Powietrza miałyby być obowiązkowe w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Jak ujawnił jednak kilka tygodni temu portal tvn24.pl, plany w tym zakresie się zmieniły i obowiązek utworzenia takich stref zostanie nałożony na duże miasta jeszcze w tym roku.
Redakcja Biznes Info zwróciła się do Ministerstwa Klimatu i Środowiska z pytaniem o to kiedy konkretnie regulacje dotyczące Stref Czystego Powietrza zostaną wprowadzone.
- Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje wprowadzić nowe regulacje dotyczące Stref Czystego Powietrza wraz z ustawą w drugiej połowie roku. Nie jest przewidywane odroczenie wejścia w życie dla tych przepisów – informuje naszą redakcję Wydział Komunikacji Medialnej resortu.
Ministerstwo w komentarzu przesłanym Biznes Info podkreśla, że Strefy Czystego Powietrza będą obowiązkowe „jedynie w tych miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys., w których Główny Inspektor Ochrony Środowiska stwierdzi średnioroczne przekroczenie poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu”. Pozostałe miejscowości, niezależnie od wielkości, będą miały możliwość tworzenia stref.
- Strefy czystego transportu są jednym z wielu instrumentów mogących wpłynąć na jakość powietrza w miastach. Wprowadzenie stref wraz z wykorzystaniem innych instrumentów, takich jak: niskoemisyjny miejski transport publiczny, inteligentne systemy zarządzania ruchem, czy budowa parkingów park&ride, możne znacząco wpłynąć na jakość powietrza w miastach –podkreśla resort.
Jak podawał kilka tygodni temu portal tvn24.pl Strefy Czystego Powietrza w pierwszej kolejności miałyby obowiązywać w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz w Katowicach. Co istotne, miasta będą miały 1,5 roku na stworzenie tych obszarów.
Kto będzie mógł wjechać do centrum?
Zapytaliśmy Ministerstwo Klimatu i Środowiska czy stworzenie takich stref sprawi, że posiadacze starszych, trujących samochodów, nie będą mieli żadnych szans na dostanie się na teren strefy? Resort podkreśla, że zgodnie z ustawą, wjazd będzie możliwy dla pojazdów elektrycznych, wodorowych i napędzanych gazem ziemnym. Ewentualne wyjątki mają leżeć po stronie samorządów.
- Chcemy, by to władze lokalne określały zasady funkcjonowania stref czystego transportu, w tym także wskazywały, jakie pojazdy będą zwolnione od zakazu wjazdu do strefy. Ustawowo z zakazu zwolnione będą jedynie pojazdu elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym. Rada gminy, w uchwale ustanawiającej strefę czystego transportu, może dopuścić poruszanie się po tej strefie inne pojazdy np. napędzane gazem LPG lub hybrydowe – wyjaśnia Wydział Komunikacji Medialnej resortu klimatu i środowiska.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na redakcja@biznesinfo.pl