Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Eko > Strefy czystego transportu zdają egzamin. Efekty przeszły najśmielsze oczekiwania
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 03.08.2024 15:06

Strefy czystego transportu zdają egzamin. Efekty przeszły najśmielsze oczekiwania

strefa czystego transportu
Fot. East News/Adam Burakowski

Od 1 lipca br. w niektórych miastach zaczęły obowiązywać strefy czystego transportu, które mają na celu znaczące ograniczenie ruchu samochodów wyposażonych w wysokoemisyjne silniki spalinowe po zatłoczonych ulicach centrum. Tak jest m.in. w Warszawie, gdzie ograniczono wjazd samochodom, które nie spełniają normy Euro 2 lub Euro 4 w przypadku silników diesla. Na badanie skutków tych regulacji w Polsce trzeba jeszcze zaczekać, ale można posiłkować się przykładem Londynu, gdzie strefa ultra niskiej emisji już dziś przynosi wymierne korzyści. Nie tylko znacząco poprawiła się jakość powietrza, ale też spadła liczba starszych samochodów, które w ogóle wjeżdżają do miasta.

Fenomenalne wyniki wprowadzenie stref ultra niskiej emisji w Londynie

Londyński ratusz opublikował raport, w którym wykazano, że wprowadzenie w mieście stref ultra niskiej emisji (tzw. ULEZ) w aglomeracji znacząco obniżył stopień zanieczyszczenia. Mowa o danych zaledwie z ostatnich 6 miesięcy, a już odnotować można było, że stężenie tlenków azotu spadło o 13 proc. poniżej prognoz, co ma być ekwiwalentem wyeliminowania z ruchu w Londynie 200 tys. samochodów rocznie. Ogółem związków azotu w londyńskim powietrzu jest o 23 proc. mniej niż przed rokiem.

Spada także stężenie pyłów zawieszonych PM2.5. W ich przypadku badania wykazują 22-procentowy spadek, jednak nie w stosunku do czasów poprzedzających wprowadzenie ULEZ, lecz jedynie do okresu sprzed poszerzenia strefy na większą część aglomeracji, co miało miejsce w sierpniu 2023 r.

Polacy mają problem. Klimatyzacja w domu to luksus, nie chodzi o cenę

Jak działają strefy czystego powietrza w Londynie?

W praktyce ULEZ oznacza, że w Londynie ograniczony zostaje ruch samochodów z silnikiem spalinowych (pasażerskich, vanów, minibusów), które nie spełniają normy Euro 4, czyli emitują więcej niż 1 gram tlenku węgla oraz 0,08 grama tlenków azotu na kilometr. Dla samochodów z silnikiem diesel norma to Euro 6, w której ilość dopuszczalnych tlenków azotu jest jeszcze bardziej ograniczona i wynosi 0,06 grama na kilometr.

Zobacz: Koniec z parkowaniem na chodnikach? Wielu Polaków tylko na to czekało

Jak informuje “The Guardian” za wjazd do Londynu samochodem, który nie spełnia norm, trzeba płacić 12,50 funta dziennie, czyli ponad 60 zł. Przełożyło się to nie tylko na znaczne ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, ale też na spadek liczby wjeżdżających do Londynu starszych samochodów. W lutym br. było ich tylko 4 proc., gdy w czerwcu 2023 r., a więc jeszcze przed rozszerzeniem ULEZ na cały Londyn, odsetek ten wynosił ponad 8 proc. 

Strefy czystego powietrza w Polsce

Aktualnie wśród największych polskich miast strefy czystego powietrza, oprócz Warszawy, obowiązują tylko w Krakowie. W przyszłym roku dołączy do nich Wrocław, w którym SCT obejmie 6 proc. terytorium miasta. Planowane jest także wprowadzenie kolejnych, m.in. w Gliwicach i Łodzi, niemniej nie wyznaczono jeszcze ścisłych ram czasowych. Warto też zwrócić uwagę, że obowiązujące w Polsce normy SCT są mniej wyśrubowane niż te w Londynie i mogą nie przynieść tak wymiernych rezultatów w tak krótkim czasie.