Tajemniczy symbol na dowodzie osobistym. Wiemy, jakie ma zastosowanie
Polacy co jakiś czas wymieniają swoje dowody osobiste, a kolejne ich wersje mogą być wyposażone w specjalne dodatki, których dokumenty wyrabiane dawniej nie posiadają. Jednym z takich dodatków jest dodana w 2019 roku warstwa elektroniczna. Dowód osobisty, który ją zawiera to e-dowód. Jego posiadacze mogą się cieszyć z rozmaitych przywilejów.
E-dowód
E-dowody wydawane są w Polsce od 2019 roku. Łatwo je rozpoznać – w prawym górnym rogu, na lewo od flagi Unii Europejskiej znajduje się bowiem charakterystyczny symbol - dwa ciemne prostokąty oddzielone kołem. To właśnie on informuje właściciela, że jest posiadaczem nie tylko dowodu osobistego, ale i dokumentu wyposażonego w specjalną warstwę elektroniczną i posiadającego zatopionego w plastiku chipa . E-dowód zapewnia jego posiadaczowi rozmaite wygody, z których może korzystać zarówno podczas zajmowania się sprawami urzędowymi, jak i w trakcie podróży.
Korzyści dla posiadacza
E-dowód pozwala jego posiadaczowi na różne udogodnienia. Z jego przydatności można zdać sobie sprawę na przykład podczas logowania się do portali administracji publicznej – dzięki swojemu dokumentowi tożsamości można to bowiem robić zbliżeniowo. E-dowód pozwala też na składanie elektronicznych podpisów. Dokument zawiera również dane biometryczne swojego właściciela w postaci odcisków palców, co może się przydawać podczas podróży. Polski dowód tożsamości pozwala na korzystanie z automatycznych bramek ABC w strefie kontroli granicznej na lotnisku, co pozwala zaoszczędzić zarówno na czasie, jak i na nerwach.
- bezpiecznie logowanie się do portali administracji publicznej (np. e-Urzędu Skarbowego),
- korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach,
- potwierdzenie Profilu Zaufanego,
- komunikowanie się z administracją publiczną oraz innymi podmiotami,
- sygnowanie dokumentów oraz wniosków za pomocą podpisu elektronicznego.
Certyfikat podpisu osobistego
Jeśli osoba składająca wniosek o przyznanie nowego dowodu osobistego chce, żeby dokument pozwalał jej na składanie podpisu elektronicznego , musi zaznaczyć odpowiednie pole w trakcie wypełniania wniosku o przyznanie nowego dokumentu. Certyfikat podpisu osobistego jest zapisywany w dowodzie podczas jego produkcji. Przy odbiorze dokumentu należy go jeszcze aktywować i wybrać sobie kod PIN . Pomoże przy tym urzędnik wydający dowód.
Źródło: benchmark.pl