Tak dla CPK: Sejm zdecydował. Jest wyrok na obywatelski projekt ustawy
Sejm zagłosował nad obywatelskim projektem ustawy ws. CPK, która zobowiązuje rząd do budowy CPK bez istotnych cięć i ograniczania skali inwestycji. Do głosowania doszło kilka godzin po tym, jak premier Donald Tusk ogłosił, że na budowę CPK przeznaczy 3,5 mld zł. Jakie, w takich okolicznościach, losy czeka inicjatywa obywatelska?
Obywatelski projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Prace nad obywatelskim projektem ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym ruszyły z inicjatywy stowarzyszenia "Tak dla CPK", którego twarzą i prezesem jest Maciej Wilk. W obliczu okrajania pierwotnego projektu o kolejne elementy dostrzeżono potrzebę, by zobowiązać władze do realizacji inwestycji w kształcie przed czerwcem 2024 r.
Stowarzyszenie wypunktowało dotychczasowe działania koalicji w sprawie CPK - wstrzymanie prac nad większością inwestycji i postępowań administracyjnych, brak zapowiedzianych audytów i uzasadnień w zmianach w projekcie i brak ogłoszenia postępowań przetargowych.
Wszystko to poskutkować miało istotnymi opóźnieniami, co zrodziło nowy pomysł: w ramach obywatelskiego projektu ustawy należy zobowiązać władze do pracy nad CPK zgodnie z harmonogramem i bez dalszych cięć.
Trzy lotniska będą miały kłopoty przez CPK? Ekspert nie ma wątpliwości Pociągi w Polsce będą konkurować z samolotami. Zmiany zauważysz już za chwilęSejm podjął decyzję o przyszłości obywatelskiego projektu ustawy CPK
Jeszcze w czasie debaty nad projektem ze strony Koalicji Obywatelskiej wysunięto wniosek, aby w całości odrzucić obywatelski projekt. Później wniosek ten wycofano, niemniej znalazł się już w porządku obrad 22. posiedzenia Sejmu (środa, 27 listopada).
Sejm zdecydował, aby odrzucić wniosek, deklarując tym samym, że chce dalej pracować nad ustawą. Po głosowaniu marszałek Sejmu zaproponował, by skierować go do prac w komisji infrastruktury. Nie zgłoszono sprzeciwu, co oznacza, że projekt zobowiązujący rząd do budowy CPK bez cięć nadal będzie procedowany. Szefowym komisji jest Mirosław Suchoń z Polski 2050, a zastępcą - m.in. Andrzej Adamczyk z PiS.
Do czego obywatelski projekt zobowiązuje rząd?
Ustawa skierowana dziś do ministerstwa infrastruktury nakłada na premiera, pełnomocnika rządu ds. CPK, administrację rządową i spółkę CPK obowiązek realizacji Programu w CPK. Prace mają jednak przebiegać w określony sposób kształtowany przez liczne zakazy wprowadzania cięć w projekcie, tj. zakazy, które:
- zmieniają cele lub zakres Programu (np. przez wyeliminowanie niektórych projektów);
- przesuwają zakończenie prac budowlanych i uzyskanie certyfikacji Lotniska CPK dalej niż do końca 2030 roku;
- przesuwają zakończenie prac budowlanych dla linii kolejowych - Tunel w Łodzi, Węzeł CPK, Warszawa-Łódź dalej niż do końca 2030 roku;
- ograniczają finansowanie Programu CPK ze środków publicznych.
Ponadto wprowadzany jest szereg nowych obowiązków sprawozdawczych dla pełnomocnika rządu. Obywatelski projekt stanowi także, aby cały ruch cywilny z Okęcia został przeniesiony na CPK do 30 czerwca 2031 r.