Ten polski produkt to prawdziwy hit. Kupują go od nas Amerykanie, Niemcy, Włosi i Francuzi
W 2022 roku eksport polskich produktów wyniósł 343,8 mld euro. Wynik ten zasługuje na szczególne uznanie – po raz pierwszy kwota sprzedaży naszych rodzimych towarów za granicą przekroczyła 300 mld euro. Zapewne wielu z nas słyszało, że popularnością w innych krajach cieszą się polskie maszyny, urządzenia, towary i wyroby przemysłowe, żywność i zwierzęta żywe oraz chemikalia i produkty pokrewne. Interia Biznes informuje o pewnym eksportowym hicie, który masowo kupują od nas Niemcy, Francuzi, Amerykanie i Włosi. O co dokładnie chodzi?
Polski produkt podbija zagraniczne rynki. Wiele osób może zaskoczyć ta informacja
Gdy mówimy o eksportowych specjalnościach Polaków, to wielu osobom do głowy przychodzą jabłka, meble czy jachty. Tymczasem okazuje się, że prawdziwym hitem jest karma dla zwierząt, w szczególności dla psów i kotów. W ubiegłym roku udział naszego kraju w światowym eksporcie karmy dla zwierząt domowych wyniósł 4,6 proc., co czyni nas piątym co do wielkości eksporterem w tej dziedzinie.
Eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego podkreślają, że karma dla zwierząt domowych jest jedną z ważniejszych grup towarów w naszym eksporcie. “ W latach 2013-2022 wartość eksportu karmy dla zwierząt z Polski wzrosła aż o 461 proc., zaś wolumen o 180 proc .” – wylicza PIE. Zeszłoroczną wartość zagranicznej sprzedaży polskiej karmy szacuje się na 1,9 mld euro (z czego za 1,6 mld euro odpowiadała tylko karma dla psów i kotów), co stanowi 0,5 proc. ogółu polskiego eksportu.
Polska karma dla psów i kotów podbija zagraniczne rynki
W 2022 roku naszą rodzimą karmę dla czworonożnych pupili zakupili odbiorcy z 76 krajów, w większości z państw unijnych. W ich przypadku dominowały Niemcy (34 proc. udział w wartości polskiego eksportu), na kolejnym miejscu znalazły się Włochy (ok. 5,4 proc.), a podium zamknęły Francja i Czechy (po 5,3 proc.). Za nimi była jeszcze Rumunia z wynikiem 4,6 proc. Natomiast wśród państw spoza UE największymi odbiorcami były Wielka Brytania (6,9 proc.) oraz Ukraina (3,3 proc.). Wśród rynków zbytu znalazły się też amerykański, kanadyjski i australijski.
Perspektywy dla rozwoju Polski w tym zakresie są bardzo obiecujące – z raportu FEDIAF European PetFood wynika, że w 2022 roku 91 mln gospodarstw domowych w Europie posiadało ok. 340 mln zwierząt domowych (w tym 127 mln kotów i 104 mln psów). Skoro rośnie populacja domowych pupili, rosną też obroty producentów karmy. Poza tym szansę na zwiększenie polskiego eksportu daje chiński rynek , który otwarto dla polskich firm – pod kątem opisywanych wyrobów – z końcem czerwca 2023 roku. Z informacji ZBH w Szanghaju wynika, że chiński rynek karmy dla zwierząt domowych osiągnie za trzy lata wartość 114 mld CNY (16,3 mld dolarów amerykańskich).
Tym razem nie chodzi o karmę. Ten polski produkt pokochali Chińczycy
Niedawno informowaliśmy, że szczególnym zainteresowaniem Chińczyków cieszą się polskie sery. Spółdzielcza Mleczarnia Spomlek zadebiutowała tam kilka lat temu.