To może Cię spotkać również na urlopie. NFZ radzi, gdzie szukać pomocy
Niespodziewana infekcja czy uraz mogą skutecznie zakłócić wakacyjny wypoczynek. Jeśli przebywamy na urlopie daleko od domu, również mamy prawo do opieki medycznej. NFZ radzi, co zrobić w takiej sytuacji.
Gdzie szukać pomocy, gdy choroba dopadnie Cię podczas urlopu?
Każda osoba podlegająca ubezpieczeniu zdrowotnemu może w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) zgłosić się do dowolnej przychodni do lekarza rodzinnego. Nie jest wymagane skierowania – tłumaczy Beata Kopczyńska, rzeczniczka prasowa Narodowego Funduszu Zdrowia, w komunikacie nadesłanym do redakcji Biznesinfo. Aby taka wizyta była bezpłatna, dana placówka musi mieć podpisaną umowę z NFZ. Przyjęcie chorego spoza listy swoich pacjentów oznacza dla lekarza rodzinnego wypłatę dodatkowych środków z Funduszu. Przychodnie POZ są czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-18:00.
Natomiast, jeśli pomoc medyczna jest potrzebna w późniejszych godzinach np. wieczorem, to warto udać się do punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Takie placówki są otwarte między 18:00 a 8:00, przez całą dobę w weekendy oraz dni ustawowo wolne od pracy. Skierowanie nie jest potrzebne, nie obowiązuje tu również rejonizacja.
Pomoc medyczna przez telefon
Poza godzinami pracy przychodni POZ można zwrócić się o pomoc, dzwoniąc do Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK), dostępnej pod nr telefonu 800 137 200 w dni robocze w godz. od 18:00 do 8:00 oraz przez całą dobę w weekendy i święta. Rozmowa nic nie kosztuje, poradę można uzyskać również w języku angielskim, ukraińskim oraz migowym (wówczas w formie wideoporady).
Po wyborze numeru 800 137 200 zgłosi się pielęgniarka, która przeprowadzi wstępny wywiad. Jeśli będziemy potrzebowali dalszej konsultacji z lekarzem, wtedy oddzwoni on na wskazany przez nas numer telefonu, który podaliśmy w wywiadzie pielęgniarskim. W trakcie rozmowy, jeśli będzie konieczne, lekarz wypisze e-receptę lub e-zwolnienie – dodaje rzeczniczka NFZ.
Już ponad 100 tys. konsultacji w TPK
W pierwszym półroczu 2023 roku z konsultacji lekarskich i pielęgniarskich przez telefon w ramach TPK skorzystało 114,7 tys. osób. Tylko w czerwcu takich porad było przeszło 15 tys.