BiznesINFO.pl Polska i Świat GW: Zarząd TVP chce wydać 18 mln zł na nagrody dla siebie. Z zysku, którego nie było
Piotr Molecki/East News

GW: Zarząd TVP chce wydać 18 mln zł na nagrody dla siebie. Z zysku, którego nie było

14 maja 2020
Autor tekstu: Maria Glinka

TVP wyjawia liczby

TVP zaprezentowało w środę niektóre dane z rocznego sprawozdania finansowego. W dalszym ciągu nie dotarły informacje z Polskiego Radia, ale część z ogólnych liczb przedstawił Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych.

Były przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oznajmił, że w ubiegłym roku TVP odnotowała 89 mln zł zysku. Z tej kwoty 71 mln zł zostało przeznaczone na kapitał zapasowy, a ok. 18 mln zł na wypłaty nagród z zysku. Jednak w dalszym ciągu nie wiadomo, w jaki sposób doszło do rozdzielenia tych pieniędzy. Poza tym pojawiły się niejasności, co do pojęcia „zysk” w rozumieniu TVP.

Zysk TVP tylko z rekompensat?

Zdaniem Brauna „zysk był możliwy wyłącznie ze względu na wysoką kwotę tzw. rekompensaty przyznanej w trakcie roku obrotowego ustawą sejmową z 2019 r.” – pisze Gazeta Wyborcza. Dziennikarz miał na myśli rekompensatę za ulgi abonamentową, którą od trzech lat PiS przekazuje TVP. Początkowa kwota to 980 mln zł, następnie 1,2 mld zł, a obecnie aż 1,95 mld zł. To właśnie o tę kwotę blisko 2 mld zł walczył w marcu 2020 r. Jacek Kurski. Ustawa została ostatecznie podpisana przez prezydenta Andrzeja Duda, ale rezultatem tego była zmiana na fotelu szefa TVP. Te obowiązki pełni na razie Maciej Łopiński.

Skąd jeszcze TVP czerpie pieniądze? Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przekazała TVP z rekompensaty 1,12 mld zł, a wpływy z abonamentów widzów to zaledwie 330 mln zł.

Brak przejrzystości w liczbach

Jednak w rocznym sprawozdaniu TVP nie wyszczególniło konkretnych danych dotyczących osobno abonamentu i rekompensaty. „We wszystkich sprawozdaniach TVP podaje łącznie wpływy uzyskane z abonamentu i z rekompensaty jako przychody z abonamentu, co jest formalnie poprawne, ale w rzeczywistości mylące” – stwierdził Braun.

Na podsumowanie przyznał, że „zwiększenie przychodów związane jest wyłącznie z tzw. rekompensatą przyznawaną od 2017 r. drogą corocznych incydentalnych ustaw zwiększających przychody spółki w trakcie roku obrotowego”. Z wyliczeń wynika, że przychody wzrosły nominalnie o ok. 970 mln zł, porównując ubiegły rok z rokiem 2015. W ujęciu realnym jest to kwota ok. 820 mln zł, co daje 68 proc. wzrost.

Zdecydowanie mniejsze przychody z abonamentów i reklam

Zaprezentowane sprawozdanie wskazuje, że „liczba gospodarstw domowych płacących abonament radiowo-telewizyjny terminowo (lub z opóźnieniem nie większym niż trzy miesiące) spadła do najniższego poziomu w historii i wynosi 700 tys.”. Oznacza to, że abonament uiszcza tylko 5 proc. wszystkich gospodarstw domowych.

Spadła nie tylko ilość abonentów, ale i przychody z reklam, które w 2019 r. wyniosły 747 mln zł, co oznacza spadek o 46 mln rok do roku. Na sponsoringu TVP zainkasowało 129 mln zł, mniej o ok. 8 mln zł.

Obserwuj nas w
autor
Maria Glinka

Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat