Twój Profil Zaufany wygaśnie 31 października 2023 r. Co trzeba zrobić?
Polacy masowo dostają SMS z wiadomością o końcu ważności Profilu Zaufanego. Rzeczywiście, wiele osób może spodziewać się unieważnienia tego profilu 31 października. Co trzeba zrobić, by przedłużyć jego ważność?
Alert o unieważnieniu PZ 31 października
Minister Cyfryzacji ustalił, że konieczne jest przeprowadzenie kampanii informacyjnej dotyczącej Profilu Zaufanego. Skierowana jest ona do osób, których profil zostanie samoczynnie unieważniony 31 października br. Obywatele z objętej tym terminem grupy otrzymują SMS-y z informacją na ten temat. Chodzi o te profile, które zostały automatycznie przedłużone podczas trwania pandemii.
Ważność profilu można przedłużyć samodzielnie na stronie pz.gov.pl. Podajemy krok po kroku jak to zrobić.
Przedłużenie Profilu Zaufanego krok po kroku
Jeśli jesteś w grupie osób, które czeka wygaszenie ważności profilu, powinieneś dostać SMS. Również da się sprawdzić to na stronie pz.gov.pl. Nie ma się jednak czym martwić. Wystarczy zaledwie kilka kroków, aby sobie z tym poradzić.
Przedłużenie Profilu Zaufanego przed 31 października 2023 r.:
1. Należy zalogować się na stronie pz.gov.pl za pomocą danych logowania nazwa/email i hasło, bądź przy pomocy banku. Jeśli nie pamiętasz danych, kliknij odpowiedni przycisk. Otrzymasz pomoc na maila.
2. Po zalogowaniu trzeba następnie zaznaczyć opcję “Przedłuż ważność lub zmień dane” i przejść dalej.
3. Konieczne jest potwierdzenie maila oraz telefonu.
4. Trzeba użyć haseł, które zostaną przesłane wiadomością na maila. i telefon. Konieczne jest użycie obydwu haseł.
Jeśli kody autoryzacyjne zostaną wpisane prawidłowy, to wyskoczy informacja o przedłużeniu ważności profilu zaufanego o 3 lata. Przyjdzie także mail z potwierdzeniem.
Zmiana metody autoryzacji
Po przedłużeniu ważności profilu nastąpią pewne zmiany - nie będzie już opcji logowania się za pomocą bankowości elektronicznej. Trzeba będzie zalogować się nazwą użytkownika i hasłem, a metoda autoryzacji będzie polegała na SMS-ie z kodem lub powiadomieniu push w aplikacji mObywatel.
Aby uruchomić logowanie bankowością, trzeba po zalogowaniu ponownie wejść w ustawienia i zmienić dostawcę tożsamości na bank. Można to zrobić w Szczegółach profilu → Zmień dostawcę tożsamości na bank → Metoda autoryzacji → Wybór banku z listy → Zmień dostawcę tożsamości. Zostaniesz przeniesiony do strony logowania banku, gdzie należy wykonywać czynności wyświetlane na monitach, aby powiązać konta.