Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Udowadniają, że wiek nie jest przeszkodą w biznesie. Poznaj zwycięzców kampanii #Otwarci Na Biznes
Redakcja BiznesInfo
Redakcja BiznesInfo 18.06.2024 15:45

Udowadniają, że wiek nie jest przeszkodą w biznesie. Poznaj zwycięzców kampanii #Otwarci Na Biznes

projekt #OtwarciNaBiznes
fot. #OtwarciNaBiznes

Renata i Julia Krysiak chcą zarabiać na swojej miłości do zdrowego trybu życia. Studenci Karolina, Zuzanna i Sławek planują uruchomić platformę sprzedażową dla usług cmentarnych i pokrewnych, a Barbara Bruzda tworzy aplikację do znajdowania zagubionych zwierząt. To trzy wyjątkowe projekty, które otrzymają wsparcie finansowe, prawne i marketingowe.

#Otwarci Na Biznes to kampania edukacyjna, pod patronatem Ministerstwa Rozwoju i Technologii, której celem była promocja przedsiębiorczości i wiedzy dotyczącej zakładania oraz prowadzenia własnej firmy. Projekt był realizowany na przestrzeni ostatnich czterech miesięcy przez Our Future Foundation, jedną z największych polskich fundacji edukacyjnych, we współpracy z TikTokiem. Kampania obejmowała serię szkoleń eksperckich i konkurs, w którym znalazło się dziewięć zwycięskich projektów.

Przekuwają pasję w biznes

Celem konkursu było znalezienie najbardziej przedsiębiorczych osób i wsparcie ich w rozwoju lub otwarciu firmy. Uczestnicy rywalizowali ze sobą w trzech kategoriach – studentów, osób 50+ i dwuosobowych duetów międzypokoleniowych łączących przedstawicieli obydwu pokoleń. Zwycięzcy otrzymali łącznie nagrody o wartości 100 tysięcy złotych, a także vouchery na wsparcie prawne, pomoc merytoryczną i granty na kampanie marketingowe na TikToku. Podczas gdy najmłodsi uczestnicy konkursu mieli 18 lat, najstarsza – Pani Jadwiga – miała ich 93.

Od samego początku, chcieliśmy by kampania #Otwarci Na Biznes wyróżniała się inkluzywnością pod względem grup, do których miała dotrzeć. Nie spodziewaliśmy się jednak tak wielkiego zainteresowania, którego doświadczyliśmy ze strony osób 50+ – mówi Kamil Tomkowicz, członek zarządu Our Future Foundation. – Zarówno studenci, jak i starsze pokolenia mają w sobie naprawdę duży, niewykorzystany potencjał i świetne pomysły na biznes. Otrzymaliśmy też wiele projektów międzypokoleniowych, które łączyły doświadczenia i umiejętności przedstawicieli obydwu grup.

Spośród 333 projektów biznesowych przygotowanych przez uczestników, jury wybrało najlepsze dziewięć pomysłów, których twórcy mogli zaprezentować je na uroczystej gali 14 czerwca. Autorami finałowych trzech projektów są:

  • Barbara Bruzda – 53-letnia miłośniczka zwierząt, której pomysłem na biznes jest stworzenie aplikacji pomagającej odnajdywać zaginione zwierzęta,
  • Renata i Julia Krysiak – duet mamy i córki, społeczniczek i wolontariuszek. Ich firma, VegeLIO, powstała z miłości do zdrowego stylu życia. Ich pierwszym produktem jest nowoczesna, zdrowa mieszanka warzyw i ziół liofilizowanych z przyprawami, na bazie polskich warzyw i ziół, kurkumy, pieprzu i soli kłodawskiej,
  • Karolina Szczęsna, Zuzanna i Sławek – zespół trzech studentów, których zróżnicowane doświadczenia pomogły w nakreśleniu śmiałej wizji dla platformy sprzedażowej, typu marketplace, dla usług cmentarnych i pokrewnych. Mają doświadczenie w zarządzaniu projektami, analizowaniu danych, projektowaniu usług cyfrowych i tradycyjnych oraz w marketingu i sprzedaży.

W skład jury oceniającego potencjał projektów weszli m.in. dyrektor zarządzająca TikTok na region CEE & Nordics Liv Sandberg, rektor Akademii Leona Koźmińskiego prof. Grzegorz Mazurek, bizneswoman i filantrop- Beata Drzazga czy przedsiębiorca i kierowca rajdowy – Rafał Sonik.

Firmy i przedsiębiorcy nie zastanawiają się już, czy powinni być obecni na TikToku, tylko jak najefektywniej wykorzystać jego potencjał. Narzędzia naszej platformy pomagają firmom w dotarciu do szerokiego grona odbiorców, wspierają dynamiczny rozwój, a co najważniejsze, pozwalają budować bliskie, autentyczne relacje z publicznościami i klientami. Podczas ostatnich kilku miesięcy, w ramach projektu #Otwarci Na Biznes, wspólnie z Our Future Foundation mieliśmy okazję promować przedsiębiorczość, pomagać założycielom firm w rozwijaniu ich cyfrowych umiejętności i stworzyć miejsce międzypokoleniowej wymiany myśli i wzajemnego wsparcia – mówi Liv Sandberg, General Manager, Global Business Solutions, TikTok Central Europe & Nordics.

Jak nauka, to od najlepszych

Część edukacyjna kampanii #Otwarci Na Biznes składała się z serii ogólnodostępnych webinarów. Bezpłatny kurs na TikToku (link) „Jak od zera założyć i prowadzić biznes”, prowadzony był przez praktyków biznesu takich jak Franciszek Georgiew i Jakub Chmielniak oraz teoretyków m.in. Błażeja Podgórskiego (Akademia Leona Koźmińskigo), Alicję Kotłowską (Uniwersytet SWPS).

W zajęciach wzięło udział 5 tysięcy osób, a 700 z nich zdało test i odebrało certyfikat ich ukończenia. Uczestnicy spotkań dowiedzieli się m.in. jak prezentować swój pomysł na firmę, budować zespół, przyciągnąć uwagę klientów czy też zdobyć finansowanie. Poznali także kluczowe zagadnienia dotyczące zakładania i organizacji przedsiębiorstwa, a także prawnych podstaw prowadzenia działalności gospodarczej.

OFF Gala TT (wtm jasny)-38 (1).jpg
fot. Gala finałowa kampanii #Otwarci Na Biznes

Studenci chcą prowadzić firmę, ale nie wiedzą jak

Projekt #Otwarci Na Biznes odpowiadał na wyniki raportu dotyczącego braków w obszarze kompetencji cyfrowych i umiejętności biznesowych, przygotowanego przez Our Future Foundation we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego.

Badanie (link) pokazuje, że choć 67 proc. polskich studentów myśli o założeniu własnej działalności gospodarczej, to jedynie co trzeci uważa, że w ramach edukacji szkolnej czy akademickiej dowiedział się, jak przebiega proces założenia firmy i jakie formalności się z tym wiążą. Młodzi ludzie narzekają także na brak umiejętności potrzebnych do wcielenia swoich pomysłów w życie. Pomimo, uczęszczania na lekcje przedsiębiorczości, jedynie 34 proc. studentów deklaruje, że potrafi przeprowadzić rozeznanie rynku lub stworzyć biznesplan swojej potencjalnej działalności. Młodzi wskazują również na własny brak znajomości prawodawstwa dotyczącego przedsiębiorców. Co istotne, raport pokazał, że podobne luki kompetencyjne występują w grupie wiekowej 50+.

Więcej informacji na temat projektu #Otwarci Na Biznes można znaleźć na stronie http://off.org.pl/otwarcinabiznes

Our Future Foundation to fundacja edukacyjna powołana z misją przyczyniania się do długofalowego rozwoju Polski poprzez budowanie kapitału ludzkiego w kraju i za granicą. W swoich strukturach zrzesza ponad 500 młodych Polaków, będących studentami oraz absolwentami światowej klasy uniwersytetów w Europie, Ameryce Północnej i Azji. Przez ostatnie 5 lat zorganizowała ponad 50 programów i wydarzeń edukacyjnych, dzięki którym wyposażyła ponad 20 000 młodych ludzi w kompetencje potrzebne do odnalezienia się na dynamicznym rynku pracy. Fundacja jest również organizatorem największej konferencji edukacyjnej w Polsce – Our Future Forum. https://off.org.pl/

TikTok jest czołową platformą krótkich filmów nagrywanych za pomocą urządzeń mobilnych. Naszą misją jest inspirowanie, pobudzanie kreatywności i sprawianie radości. TikTok posiada globalne biura w Los Angeles, Nowym Jorku, Londynie, Paryżu, Berlinie, Polsce, Izraelu, Dubaju, Bombaju, Krajach Nordyckich, Singapurze, Dżakarcie, Seulu i Tokio. https://www.tiktok.com/pl/