Uważaj, gdzie tankujesz. Są w Polsce stacje z zanieczyszczonym paliwem. Mamy listę grozy
UOKiK ostrzega: są w Polsce stacje benzynowe, które dystrybuują zanieczyszczone paliwo. To wnioski z najnowszej kontroli, podsumowującej miniony 2023 r., ale też bieżących i wciąż prowadzonych - w całej Polsce. Gdzie w Polsce można dostać zanieczyszczone paliwo i które stacje lepiej omijać?
UOKiK: Zanieczyszczone paliwo w Polsce. W 2023 r. prawie 3 proc. paliw ciekłych nie przeszło kontroli jakości
UOKiK publikuje wnioski z raportu podsumowującego 2023 r. na stacjach paliw; zbiorczo miniony rok pod względem czystości paliw ciekłych w Polsce był blisko dwukrotnie gorszy, niż rok 2022. Te wyniki zestawione z kontekstem - np. pierwszym badaniem, przeprowadzonym w 2003 r., które wykryło nieprawidłowości w ponad 30 proc. próbek - nie muszą zatem konsumentów załamywać, ale mogą alarmować. Są bowiem w Polsce stacje, dystrybuujące zanieczyszczone paliwo. Jego zatankowanie może mieć przykre konsekwencje, dlatego poza raportami rocznymi - obrazującymi kierunek zmian, zarówno legislacyjnych jak w obrocie produktem - UOKiK prowadzi kontrole bieżące.
Zobacz też: Polska walka o darmowe toalety na dworcach PKP. "My sikamy i defekujemy". Tym razem możliwy przełom
Zanieczyszczone paliwo w Polsce. W tych województwach jest najgorzej
Rok 2023 r. pod względem procentowego udziału zanieczyszczonych próbek z podziałem na województwa wykazał najgorsze dane w regionach wielkopolskim (5,75 proc. zbadanych próbek), podlaskim (4,76 proc.), małopolskim (3,81 proc.) i kujawsko-pomorskim (3,64 proc.). UOKiK wprowadza jeszcze zmienną z tytułu rodzaju kontroli, w przypadku tych, rozpoczętych z inicjatywy samych kierowców, którzy zgłosili kontrolerom nieprawidłowości, największy odsetek potwierdzonych zanieczyszczeń dotyczyły woj. pomorskiego (25 proc.), warmińsko-mazurskiego (22,22 proc.) i małopolskiego (10 proc.). Jednocześnie wszystkie wykryte nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego (ON), czyli diesla. Na przeciwnym biegunie były próbki gazu LPG - tam nie wykryto przekroczenia norm w żadnej badanej próbce.
Co było nie tak w badanych próbkach?
Wszystkie uwagi kontrolerów dotyczyły trzech zmiennych: stabilności oksydacyjnej (czyli odporności ON na starzenie), temperaturą zapłonu (zbyt niska stwarza ryzyko np. wybuchu) i zawartości wody (tylko 2 próbki).
Wojewódzcy Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska. W 25 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości.
Mapa czystości paliwa
UOKiK, poza raportami rocznymi, prowadzi też regularne kontrole w roku bieżącym. Mapa takich kontroli - i ich wniosków - jest dostępna na stronie UOKiK. Obecnie, na czwarty tydzień lipca br., wskazuje jedynie kilka stacji, w których wykryto nieprawidłowości: w Pleszewie - stacja Pieprzyk, ON, Warszawie - Amic Polska, ON, Nowym Mieście Lubawskim - Orlen, ON.