BiznesINFO.pl Polska i Świat Już nie Volkswagen wiedzie prym. Niemiecka marka została prześcignięta
pixabay/renehesse

Już nie Volkswagen wiedzie prym. Niemiecka marka została prześcignięta

6 lutego 2021
Autor tekstu: Radosław Święcki

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Toyota na czele rankingu najlepiej sprzedających aut na świecie

  • Ile egzemplarzy sprzedano w 2020 roku

  • Dlaczego według ekspertów przewaga Toyoty utrzyma się

Volkswagen zdetronizowany 

Takie rankingi budzą zainteresowanie nie tylko fanów motoryzacji, choć jeśli im się uważniej przyjrzeć, to nie były one szczególnie pasjonujące i mogły przypominać trochę nadawany do niedawna Trójkowy „Top Wszechczasów”, gdzie przez lata przebojem wszechczasów zostawało albo „Stairway to Heaven” Led Zeppelin albo „Brothers in Arms” Dire Straits. Ranking najlepiej sprzedających się samochodów na świecie to od lat rywalizacja Volkswagena i Toyoty . Przez ostatnie lata na czele znajdowała się ta pierwsza marka. Teraz jednak została zdetronizowana.

Najczęściej sprzedawanym autem w 2020 roku była Toyota. W ubiegłym roku jak podaje za agencją Bloomberg Bankier.pl sprzedano 9,53 mln egzemplarzy pojazdu, podczas gdy Volkswagen może poszczycić się sprzedażą  9,31 mln samochodów.

Przewaga jak widać nieznaczna, ale Toyota ma prawo do satysfakcji, gdyż po pięciu latach udało jej się odzyskać pozycję lidera rankingu. Rok temu liderem zestawienia był Volkswagen z wynikiem 10,336 mln sprzedanych pojazdów, podczas gdy druga Toyota sprzedała 9, 698 aut.

Przywołujemy ubiegłoroczne dane by zobrazować, że trudna sytuacja, która została spowodowana pandemią, dotknęła również branżę motoryzacyjną. Lider tegorocznego rankingu sprzedał mniej samochodów niż rok temu, gdy zajmował drugie miejsce w zestawieniu. Po raz pierwszy od czterech lat żadnemu z koncernów nie udało się sprzedać więcej niż 10 mln aut.

Z danych przywołanych przez portal dowiadujemy się, że wieloletni lider rankingu zakończył 2020 rok z wynikiem o 15 proc. niższym niż rok wcześniej. W przypadku Toyoty był to spadek o 11 proc. rok do roku.

Dlaczego Toyota w mniejszym stopniu odczuła skutki kryzysu? Jak zauważa Bankier.pl, to efekt większego nacisku japońskiego koncernu na sprzedaż samochodów w Ameryce Północnej, gdzie spadek sprzedaży był niższy niż w Europie, na którą większy nacisk kładł Volkswagen. Z kolei jak podaje Interia.pl, stosunkowo niezłą kondycję Toyota zawdzięcza rynkowi chińskiemu, gdzie mimo pandemii sprzedaż wzrosła aż o 10 proc.

Przewaga Toyoty utrzyma się?

Co dalej? Z przywołanych przez Bankier.pl opinii ekspertów wynika, że najbliższe lata należeć będą do Toyoty, choć obecny rok powinien zakończyć się jeszcze większym sukcesem Volkswagena.

– Zintensyfikowanie przez Volkswagena produkcji i sprzedaży aut elektrycznych powinno doprowadzić do gwałtownego wzrostu wyników sprzedażowych w 2021 r. Wzrost mogą hamować przedłużające się przestoje. Z drugiej strony Toyota nadal powinna cieszyć się wysoką sprzedażą na swoich głównych rynkach – w Japonii i Stanach Zjednoczonych –  podkreśla Yoshiaki Kawano z IHS Markit, którego za Bloombergiem cytuje Bankier.pl.

Według eksperta w ciągu najbliższych czterech lat przewaga Toyoty nad Volkswagenem wzrośnie do ponad 0,5 mln egzemplarzy sprzedawanych rocznie..

Obserwuj nas w
autor
Radosław Święcki

Redaktor Biznesinfo. Absolwent dziennikarstwa na UW. Wielbiciel politycznych biografii i zagranicznych stacji radiowych (zwłaszcza w językach, których nie rozumiem). Przed BiznesInfo związany z B2-biznes.pl, Forum Samorządowe i Magazynem THINKTANK.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat