W tym kraju UE pracodawca zapłaci więcej, jeżeli dojeżdżasz do pracy rowerem
Jest to inicjatywa belgijskiego rządu, która ma na celu promowanie zdrowego stylu życia i ochrony środowiska poprzez zachęcanie do korzystania z rowerów jako środka transportu do pracy.
Dodatek rowerowy w Belgii
Dodatek ten będzie wynosił 27 centów za każdy przejechany kilometr . Kwotę tę ustalono w wyniku porozumienia związków zawodowych z organizacją zrzeszającą pracodawców.
Kwota ”dodatku rowerowego” będzie ograniczona do 40 km dziennie. W Belgii do pracy rowerem dojeżdża około 11% pracowników.
Dojeżdżanie rowerem do pracy jest coraz popularniejsze, zarówno w Europie, jak i na całym świecie. Rowery nie emitują spalin, co pozwala na ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Przede wszystkim jednak jazda na nich pozwala być w lepszej formie fizycznej.
Poza tym, jazda rowerem pozwala na zwiększenie efektywności transportu w mieście, ponieważ rowery zajmują znacznie mniej miejsca niż samochody, co zmniejsza natężenie ruchu i redukuje korki.
Dodatek rowerowy w Polsce
Aby przeprowadzić taką inicjatywę, konieczne jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury drogowej(rowerowej), która w Polsce w ostatnich latach dynamicznie się rozwija.
Polska rzadko jest liderem w tego rodzaju inicjatywach, często naśladuje pomysły bardziej rozwiniętych zachodnich sąsiadów. Znając polskie realia, za kilka lat podobny program pojawi się i u nas.