Wakacje.pl surowo ukarane przez UOKiK. Serwis pokazywał nieprawdziwe ceny
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta podjął decyzję w sprawie praktyk jednego z największych w Polsce serwisów oferujących wycieczki czy pobyty w hotelach i sieci punktów stacjonarnych działających jako biura podróży. Za wprowadzanie w błąd użytkowników odnośnie cen oferowanych usług serwis zapłaci wysoką karę.
Wakacje.pl dezinformowało w sprawie cen
Wakacje.pl według UOKiK naruszało prawo podczas informowania o cenach oferowanych podróży. W toku postępowania ustalono, że nawet 40 proc. wszystkich ofert w serwisie ma ceny zaniżone do prawdziwych kwot, które musi opłacić klient. Były to zazwyczaj ceny historyczne lub nie zawierały części opłat, np. funduszu gwarancyjnego.
W rezultacie klienci wakacje.pl decydowali się na zakup określonych wakacji, posługując się nieprawdziwymi informacjami podawanymi przez serwis. Prawdziwa, często znacznie wyższa cena wyświetlała się dopiero po rozwinięciu szczegółów lub na dalszych etapach zakupu.
Biedronka ma kłopoty, klienci są wściekli. UOKiK wszczyna postępowanieRóżnice przekraczające tysiąc złotych
UOKiK podaje przykłady nieuczciwych praktyk stosowanych przez wakacje.pl. Siedmiodniowy pobyt na Kubie dla jednej osoby, według informacji wyświetlanych w wynikach wyszukiwania, kosztował 7127 zł, jednak już po zapoznaniu się ze szczegółami cena rosła do 8475 zł. Różnica wyniosła zatem aż 1348 zł, choć manipulowano decyzjami także przy tańszych ofertach.
Decyzją Prezesa UOKiK wakacje.pl zostało ukarane grzywną w wysokości 1 060 138 zł. Administracja serwisu została także zobowiązana do zaprzestania stosowania praktyk ukrywania prawdziwych cen przed użytkownikami. Ma także opublikować stosowny komunikat w samym serwisie oraz w swoich profilach w mediach społecznościowych. Decyzja nie jest prawomocna.
Wakacje.pl to tylko początek
Równolegle toczy się postępowanie UOKiK w sprawie działalności innych biur podróży online. Pod lupą urzędu znajduje się także Nowa Itaka, Coral Travel, TUI czy Rainbow Tours. Sprawdzane są nie tylko ceny, ale też wykorzystywane w serwisach systemy komentarzy i opinii oraz sposoby informowania użytkowników o zmianach w oferowanych usługach i ich cenach.