Wielki bank ukarany przez UOKiK. Wielu klientów dostanie sporą rekompensatę
W ostatnim czasie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bardzo aktywnie kontroluje przedsiębiorstwa. Tym razem oberwało się Deutsche Bank Polska, który musi zapłacić ogromną karę.
Ponad 5,5 mln zł kary
W poniedziałek, 13 marca, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, poinformował, że nałożył 5 mln 750 tys. 370 zł kary na Deutsche Bank Polska . Tak wysoka kara nałożona została za jednostronne zmiany postanowień abuzywnych w wykonywanych umowach.
UOKiK sprecyzował, że konsumenci byli wprowadzani w błąd w związku z rozpowszechnianiem przez bank nieprawdziwych informacji, co do zmiany wysokości pobieranych opłat za wystawianie zaświadczeń dotyczących kredytów lub pożyczek hipotecznych denominowanych do waluty obcej.
Bank jednostronnie zmieniał postanowienia na niedozwolone
„ Konsumenci mogli nie mieć świadomości, że bank nie jest uprawniony do dokonania jednostronnej zmiany postanowień, które same w sobie mają charakter abuzywny. W związku z tym mogli również nie wiedzieć, że niedozwolona klauzula i jej zmiana nie są dla nich wiążące . Deutsche Bank Polska przekazywał konsumentom nieprawdziwe informacje , czym wpływał na ich decyzje dotyczące uiszczania bezpodstawnie narzuconych przez siebie opłat za wystawienie zaświadczeń dotyczących kredytów hipotecznych” - powiedział Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Gdy w miejsce abuzywnych postanowień, bank wprowadził nowe klauzule, do Urzędu zaczęło wpływać wiele skarg na opłaty za wydawanie zaświadczeń. Nowe regulacje przewidywały, że zestaw dokumentów , które były najczęściej wnioskowane przez konsumentów, bank pobierał kwoty rzędu 795-905 zł .
Konsument musiał uiścić nawet 1845 zł , jeżeli potrzebował wszystkich zaświadczeń za ponad 10-letni okres kredytowania.
„Tymczasem zgodnie z obowiązującą zasadą niewiążącego charakteru postanowień abuzywnych bank nie powinien pobierać za nie żadnej opłaty i nie może w miejsce postanowień abuzywnych wprowadzać jednostronnie narzuconych nowych zapisów, w tym nowej wysokości opłat” - zaznaczył UOKiK.
Klientom przysługują rekompensaty
Już w sierpniu 2020 r. Prezes UOKiK stwierdził abuzywność zmienianych postanowień. Jeszcze przed wydaniem końcowego rozstrzygnięcia, w trakcie postępowania administracyjnego, bank zamiast przestać je stosować, we wrześniu 2019 r. przesłał do konsumentów informację odnośnie jednostronnej zmiany tych klauzul . Właśnie za takie działania bank został ukarany, a dodatkowo musi poinformować konsumentów o przysługującym im prawie do rekompensaty .
Odpowiedź banku
Decyzja jest nieprawomocna , a przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, o czym zdążył już poinformować.
"Deutsche Bank Polska S.A. informuje, iż nie zgadza się z Decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzja jest nieprawomocna i bank zamierza złożyć odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów" - powiedziała PAP, rzeczniczka banku Katarzyna Terej.