Wielkie zmiany na Poczcie Polskiej. To może być koniec tradycyjnego awizo
Szykuje się prawdziwa rewolucja w Poczcie Polskiej. Tradycyjne, znane nam już od lat papierowe awizo, ma szansę w najbliższym czasie przejść do historii. Czyżby oznaczało to koniec frustrujących historii z przegapieniem ważnego terminu? Co trzeba wiedzieć?
Awizo - król skrzynki pocztowej
Popularne i znane nam od lat papierowe awizo, kto z nas nie miał z nim do czynienia? Jak często zdarzało się znaleźć je w skrzynce, choć tego dnia byliśmy w domu, specjalnie czekając na listonosza, który nie pofatygował się to sprawdzić. W teorii przecież, powinno być zostawiane jedynie w przypadku braku adresata. Teoria jednak teorią, a życie życiem.
W praktyce bowiem nader często listonosze, idąc na skróty, od razu zostawiają w skrzynce popularną karteczkę, bez próby dotarcia do adresata. Tym samym zmuszeni jesteśmy udać się na pocztę stacjonarnie i niejednokrotnie odstać swoje w kolejce. Albo – co gorsza – w ogóle nie wiemy o istnieniu danego pisma , bo awizo nie trafiło nawet do skrzynki - osobista historia autora, w przypadku korespondencji z urzędem skarbowym .
e-Doręczenia zastąpią awizo?
Takie historie mają szansę przejść do lamusa. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada bowiem w tym zakresie duże zmiany. Od 1 października 2024 r. podmioty publiczne będą miały obowiązek stosować e-Doręczenia. Co warte podkreślenia, ma to dotyczyć pism z urzędów miast, gmin, powiatów, ale też ministerstw, ZUS-u czy NFZ-u.
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru - czytamy na rządowym portalu gov.pl
ZOBACZ: ZUS przypomina o ważnym obowiązku. Komunikat jest jasny
Tradycyjne awizo nie przejdzie więc jeszcze całkowicie do historii, ale takie rozwiązanie bez wątpienia dla wielu osób stanowić będzie duże udogodnienie. Zaoszczędzi również stresu z nieotrzymaniem pisma i przegapieniem ważnego terminu.
Trzeba utowrzyć specjalny adres
W jaki sposób będzie można skorzystać z e-Doręczenia? To dość proste i dobrowolne. Wystarczy utworzyć specjalny adres do e-Doręczeń. Warto jednak wiedzieć, że jeżeli utworzymy taki adres, to urzędowa korespondencja dochodzić będzie do nas już tylko w takiej formie. Urzędy będą zobowiązane do jej stosowania. Na adres ten otrzymamy także listy z podmiotów niepublicznych, jak notariusze i adwokaci.
Od 1 października podmioty publiczne będą miały obowiązek korzystać z e-Doręczenia – przypomina Ministerstwo Cyfryzacji.