Wielkie zmiany w PKP Intercity. Ponad 4 mld zł inwestycji
Klientów największego operatora kolejowego w Polsce czekają wielkie zmiany. PKP Intercity już ruszył z procedurą. Na inwestycje mają zostać przekazane ponad 4 mld złotych.
Pasażerowie będą zachwyceni
Mam dobre wiadomości dla wszystkich podróżujących pociągami PKP Intercity — zarówno dla tych jeżdżących na krótkie, jak i bardzo długie dystanse. Do 2030 r. operator kolejowy planuje uruchomić dwa razy więcej przeciągów i tym samym umożliwić przejazdy kolejnym 90 mln pasażerów rocznie. Dzięki inwestycjom wzrośnie również standard podróży. Co PKP szykuje dla swoich klientów?
Masz kartę Moja Biedronka? Musisz o tym wiedzieć"PKP Intercity — Kolej Dużych Inwestycji"
Nowa strategia spółki zakłada wielką modernizację. Już teraz przeznaczono na nią 11 mld złotych, dzięki czemu zmodernizowane zostało 900 wagonów, a liczba ta stale rośnie. Zakupiono również 81 nowych wagonów, a także 43 lokomotywy — dodatkowo zmodernizowano 167. Na tym jednak nie koniec.
Na początku marca został rozstrzygnięty przetarg na dostawę aż 300 nowych wagonów. Zadanie to powierzono firmie H. Cegielski — Fabryka Pojazdów Szynowych z siedzibą w Poznaniu. Projekt pochłonie co najmniej 4 mld 238,5 mln zł brutto. Możliwe jednak, że PKP otrzyma jeszcze dodatkowe 150 wagonów. Wówczas koszt inwestycji wyniesie już 6 mld 357,9 mln zł.
Procedura już ruszyła
Cezary Nowak, rzecznik PKP Intercity, wyjaśnił, że procedura już ruszyła dzięki wystosowaniu zapytania o informację. Krok ten dotyczył dostawy 395 wagonów osobowych. Zamówienie spółki obejmuje 71 wagonów pierwszej klasy przedziałowych/bezprzedziałowych, 72 wagony drugiej klasy przedziałowe, 108 wagonów drugiej klasy bezprzedziałowych, a także 36 wagonów drugiej klasy przedziałowych przystosowanych do przewozu osób z ograniczoną mobilnością i tyle samo wagonów restauracyjnych i 72 wagony drugiej klasy bezprzedziałowych przystosowanych do przewozu rowerów z co najmniej ośmioma hakami na rowery.
Rzecznik spółki zaznaczył, że wszystkie nowe wagony mają być wyposażone w klimatyzację, bezprzewodowy internet i gniazda 230V, co znacznie zwiększy komfort podróży, a wagony będą mieć pozwolenia na eksploatację nie tylko w Polsce, ale również Austrii, Czechach, na Litwie, w Niemczech, Słowacji i na Węgrzech.
Rozczarowuje jednak termin realizacji. Samo składanie dokumentów związanych z inwestycją potrwa do 8 kwietnia, dlatego pasażerowie, którzy liczyli na podróże ”wyższą klasą” w dni wolne od pracy z okazji świąt Wielkanocy, mogą być rozczarowani.
źródło: business insider